Hledat

Semjon Byčkov po roce 2028 nebude pokračovat na postu šéfdirigenta České filharmonie


Semjon Byčkov při představování nové koncertní sezony České filharmonie oznámil, že v roce 2028 zakončí své desetileté působení ve funkci šéfdirigenta a hudebního ředitele prvního českého orchestru.

Obrázek 211208_cf_bychkov_gerstein_koncert_hr_26_-c-_petrahajska.jpg

Vyjádření šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie Semjona Byčkova:

„Byla to pozoruhodná sezona ve všech myslitelných ohledech, i když stále pokračuje a obrovské projekty nás teprve čekají.

Vrátím se k tomu později, ale nejprve bych vám rád pověděl o některých mimořádných akcích, které plánujeme na příští sezónu.

Rok 2024 je Rokem české hudby, a tak bude zakončen vydáním posledních tří Dvořákových symfonií a koncertních předeher. Jak víte, naše nahrávka Mé vlasti vyšla před šesti týdny a sklidila vzácně jednomyslné uznání. Ve stejném duchu české hudby uzavřeme rok 2024 třemi koncerty v Carnegie Hall (velmi vzácné privilegium, kterého se dostalo pouze Berlínským a Vídeňským filharmonikům) a dvěma koncerty v Torontu: Janáčkova Glagolská mše s naším vlastním sborem, Mahlerova Pátá symfonie, první tři symfonické básně z Mé vlasti a všechny tři Dvořákovy koncerty se stanou oslavou české hudební kultury a jejího odkazu.

Po těchto koncertech budou následovat rezidenční pobyty v Londýně, Vídni, Paříži, Amsterdamu, Bruggách a Kolíně nad Rýnem. Budou zaměřeny na hudbu Mahlera, Šostakoviče a Mozarta.

Zde v Praze spojíme (ne v jednom představení!) dvě obrovská mistrovská díla, která jsou duchovně tak spřízněná: Bachovu Mši h moll a Mahlerovu Osmou symfonii.

Provedením Mahlerových symfonií završíme Mahlerovský cyklus nahrávek, na kterém již pracujeme sedm let.

A nyní mi dovolte, abych se vrátil k posledním zájezdům po Koreji, Japonsku a Evropě. Nevzpomínám si, že bychom se na každém vystoupení setkali s tak pozitivním ohlasem a jednoznačným přijetím, jako tomu bylo na těchto turné. Publikum náš Dvořák nadchnul. Posluchači zřetelně cítili ztotožnění České filharmonie s Dvořákovou hudbou, interpretační tradici a radostnou osobnost, kterou orchestr vyzařuje na pódiu i mimo něj.

Lidé jednoznačně pocítili, že s nimi Dvořákovu hudbu sdílíme s autentičností ducha tak jedinečnou, že ji může zprostředkovat pouze Česká filharmonie. Nedovedete si představit, jakou radost a hrdost jsem cítil na své kolegy, kteří žili každým tónem, každou frází v každém okamžiku každého představení. Žádný z koncertů nemohu označit jako podprůměrný. Ani jednou se na výkonu neprojevila únava spojená s obtížemi a náročností cestování.

A tak jsem dospěl k závěru, že sen, který jsem měl, když jsem před šesti lety začínal vést tento orchestr – sen o tom, že se Česká filharmonie stane součástí té malé skupiny, která tvoří světovou orchestrální elitu, a že se postarám o to, aby ji svět znal a uznával – se splnil.  

Když mě hudebníci po předčasném úmrtí milovaného Jiřího Bělohlávka poprvé požádali, abych se stal jejich dalším hudebním ředitelem, požádali mě také, abych se stal jejich tátou. A co je posláním každého táty? Pomoci svým dětem dobře dospět v zajištěné a nezávislé osobnosti, aby se nakonec staly svobodnými. Jako když ptákům narostou křídla, aby mohli létat.  

Přesně to se stalo, a to mnohem rychleji, než kdokoli z nás kdy předpokládal. Díky tomu jsem dospěl ke šťastnému závěru, že mé poslání bylo naplněno. Když jsem si to uvědomil, bylo přirozené, že v roce 2028 po deseti letech vedení tohoto orchestru nastane čas, abych z pozice jeho šéfdirigenta a hudebního ředitele odstoupil.

Proč se o to s vámi dělím právě dnes, kdy máme před sebou ještě čtyři roky? Z velmi prostého důvodu. V dnešním hudebním světě se plány tvoří dlouho dopředu. Nadcházející čtyři roky umožní mým kolegům zajistit, aby se další kapitola jejich života harmonicky a organicky vyvíjela, stejně jako další kapitola mého života.    

Na příštích několik let jsme naplánovali mnoho velmi zajímavých projektů a tento orchestr bude i nadále uměleckým středobodem mého života, jako tomu bylo od prvního dne.“