To je velice složité téma, protože dirigent studuje partitury celý život. A každou skladbu zkrátka někdy musí provést poprvé. Nejprve je nutné dílo vstřebat – vstřebat veškeré informace, kterou jsou obsažené v partituře jako takové, to znamená noty a také pokyny skladatele. Těch je někdy málo, například ve staré hudbě, jindy zase hodně, například v hudbě pozdějších autorů, jako byli Mahler, Strauss a další. Musím si tedy prostudovat všechny tyto informace a navíc i fakta o skladateli a o období, v němž působil.
U současných skladatelů je to svým způsobem jednodušší, protože ti žijí ve stejném světě jako my. A i když ho třeba vnímáme rozdílně, je to tentýž svět. V případě starších skladatelů se však musíme snažit představit si svět, který se od toho našeho značně liší, aniž přitom zapomínáme, že lidská přirozenost se nemění – byť se projevuje jinak. Nicméně způsoby, jimiž se projevuje, tvůrce ovlivňují. Jde tedy o bádání a o jakési cestování do minulosti.
A celý tento proces musí začít, jakmile se k nějakému hudebnímu dílu dostávám poprvé. Musí začít ještě před první zkouškou, protože pro dirigenta to sice může být skutečně první nacvičování dané skladby, avšak pro orchestr nebo aspoň pro některé jeho členy nikoli.
Úkolem dirigenta je přijít s jasnou představou ohledně prováděné skladby a sdělit ji kolegům. Tato představa se během zkoušek pochopitelně vyvíjí. Je to, jako by na začátku byl kmen stromu – tedy to, s čím přijdu já –, a ten se pak začínal rozvětvovat. Čím jsou větve členitější – díky tomu, s čím přicházejí ostatní –, tím bohatší bude interpretace. Ta prvotní vize ale být musí, jinak dirigent nemá právo se postavit na stupínek.
To je počáteční krok. Ale i později, když už se člověk se skladbou sžije, se ve vztahu k ní stále něco učí. Existuje bezpočet výrazových možností. Dílo zůstává stejné, ale my se během života měníme. Množství věcí, které můžeme v konkrétní skladbě objevit, je neomezené a naprosto nevyčerpatelné.