Jeho stavby vzbuzují emoce. Má fanoušky i zaryté odpůrce. Rád sní, což považuje za nejlepší relaxaci. Invence ho zatím neopouští, učí na ČVUT, dokonce na dvou fakultách současně, jako hlavní činnost má však stále svůj ateliér, kde se při rozhovoru potkáváme. Do místnosti plné dokumentů, knih a modelů úspěšných realizací proniká otevřeným oknem hluk rušné křižovatky, v pravidelných intervalech přerušovaný cinkáním tramvají. Ostatně čerstvý šedesátník Kotas je velký milovník všeho, co je v pohybu, a jeho specializací jsou právě dopravní stavby a design autobusů, trolejbusů nebo tramvají.
Co mají architektura s hudbou společného?
Velmi mnoho. Pamatuji si, jak jsem byl naprosto okouzlen v kině na premiéře dokumentu o Jiřím Bělohlávkovi, kde hovoří o barvě hudby. Hrajte to modře! Měl jsem slzy v očích. Pana dirigenta jsem měl nesmírně rád a v tu chvíli vyjádřil, co sám cítím. Při určité hudbě vidím barvy, i po letech si u určité kresby vybavím, co přesně jsem poslouchal, která skica či idea vznikla po konkrétním koncertě nebo divadle, čím jsem byl v tu chvíli osloven, uchvácen. Architekturu, vizuální styl, rytmus, dynamiku, to vše mám bytostně spojeno s hudbou. Hudba prostě JE barevná.
A funguje to i naopak. Když slyšíme třeba Mahlerovu symfonii, vnímáme, jak je „vystavěná“.
Mahler je moje speciální láska. Ale prokousat se k němu mi trvalo hodně dlouho. A povedlo se to zejména díky Václavu Neumannovi, který Mahlera miloval. Postupně mi svojí noblesou, těmi krásnými gesty, Mahlerův svět otevřel. Je to hudba strukturovaná, gradující, každá věta jeho symfonií je vlastním, svébytným kompozičním celkem. Mahler byl velký stavitel hudby.
Při cestě tramvajemi, které jste navrhnul, vašimi zaoblenými trolejbusy v Pardubicích nebo když se člověk zastaví uprostřed „bílé velryby“, stanice metra na Střížkově, zdá se, že jedním z hlavních atributů vaší tvorby je ladnost.
Někdo má rád věci spíše exaktně, pragmaticky definované, přesné rohy, linie. Má to svůj půvab, svoji kulturu, nepodléhá to módním vlivům, po celá staletí to funguje. V pořádku. Anebo jsi fanouškem spíše fluidní, tekoucí architektury, něčeho, co sice má začátek a má konec, ale mezitím se to různě dynamicky vyvíjí. Já patřím mezi ty druhé. A možná právě proto tak miluju i Čajkovského nebo romantiku Rimského-Korsakova, toho trošku jiného Dvořáka, trošku jiného Smetanu. Ve Francii mi dokonce někdo říkal, že Smetanovy opery a symfonie by byly nádhernou filmovou hudbou. Kdyby už v jeho době existoval film, Smetana by byl hvězdou, mohl být Ennio Morricone své doby.
V Hradci Králové se objevuje motiv plachet, ostatně na tramvajové zastávce na Barrandově jsou také. Je voda další inspirací?
Nejsem mořeplavec, ale vodu miluju. Vyrostl jsem u rybníka, na Vltavě mě vždy fascinovaly lodě a parníky. A když potom přišel kontakt s mořem, rackové, plachty, pohupující se jachty, to vše je úžasná inspirace. Nejsem jachtař, ale každý rok jezdím a vždy jsem ten třetí člen posádky. Nemůžu být kapitán, to bych nezvládl, znám své limity, nemám ani fyzičku na to být prvním důstojníkem, ale bývám tím třetím: přehazuju plachty, pomáhám na palubě, dělám vše potřebné a strašně mě to baví.
A konkrétně nápad na Hradec vznikl v přístavu v Janově. Tehdy byla vypsána soutěž na renovaci tří uzlů, náměstí, terminálu a křižovatky Koruna, blížil se termín odevzdání, všichni už byli nervózní a já stále nic neměl. A do toho přišlo pozvání na Architektonický kongres v Janově, kde jsem měl i vystoupit. Po přednášce jsem si sedl do přístavu a při večeři sledoval v dálce ostrov, na kterém byly plachty. Naprosto jinak tvarované, než jsou ty v Hradci, jiná struktura, do toho létali rackové, míhaly se plachty plachetnic... A najednou jsem si začal kreslit, zůstal jsem tam prakticky celý večer a vzniklo to, co nyní vidíte v Hradci.