Když ji tři roky po premiéře vyslechl sám Saint-Saëns, napsal nadšeně svému vydavateli: „Dnes na koncertě Ysaÿe hrál lépe než kdy jindy. Do programu přidal svůj Caprice podle mé etudy en forme de valse, což je extravagance, ale i zábavná ukázka virtuozity.“ Naopak Clauda Debussyho skladba neoslovila. „V tomto díle Ysaÿe prokázal více virtuozity než umění,“ napsal v recenzi. Navzdory jeho hodnocení je Caprice dodnes velmi oblíbený a díky Josefu Špačkovi uslyšíme houslové finesy typické pro konec 19. století.
Další dva tance představí tvorbu Gabriela Faurého. Oba podle historických předloh, a přesto na svou dobu velmi inovativní. Fauré inspiroval další generace francouzských skladatelů, včetně hudebních impresionistů, především smělými harmonickými postupy. Skladba Pavane, původně vznešený španělský dvorský tanec, se stala hned po své premiéře v Paříži v roce 1888 jedním z nejoblíbenějších skladatelových děl. Brzy se dočkala i prvního choreografického zpracování, to slavnější ale přišlo až v roce 1917 díky slavnému souboru Ballet Russe choreografa Sergeje Ďagileva.
Z Itálie zase pochází předloha pro Sicilienne, taneční číslo z Faurého scénické hudby k dramatu Maurice Maeterlincka Pelléas a Melisanda, kterou složil pro londýnskou inscenaci z roku 1898. Později se ji Fauré rozhodl přetvořit ve čtyřdílnou koncertní suitu. Starodávný tanec „siciliana“ má mít pastorální atmosféru, kterou Fauré podtrhl zapojením sólové flétny a harfy. V dramatu zní ke scéně s fontánou, v níž Melisanda ztratí snubní prsten.
Temný valčík konce epochy
Tvorba Francise Poulenca, nejmladšího z autorů novoročního programu, už do belle époque časově nepatří. Bouřlivák, experimentátor a částečný samouk byl jedním z klíčových představitelů francouzské meziválečné hudby. Na počátku skladatelské dráhy ho ovlivnili o něco starší pařížští umělci Satie, Milhaud, Picasso nebo Cocteau. V roce 1923, jako čtyřiadvacetiletý, napsal balet Les Biches (Laně), na objednávku již zmíněného Ballet Russe.
Surrealistické baletní libreto stírá rozdíly mezi realitou a snem, hraje si se symboly, jinotaji, parodií i erotikou. Poulencova hudba byla přijata velmi příznivě a kritika ji srovnávala se Stravinského Pulcinellou z roku 1920. V roce 1939 Poulenc vytvořil z baletních čísel pětidílnou orchestrální suitu, z níž uslyšíme první a třetí část – energické úvodní Rondeau a rychlou, jazzově laděnou Rag-Mazurku.
Přímo doprostřed belle époque nás vrátí opera Julese Masseneta Thaïs. Dnes ji na operních jevištích příliš nevídáme, koncertně však můžeme často slyšet působivé intermezzo pro sólové housle a orchestr z jejího druhého dějství, nazvané Meditace. Hlavními hrdiny opery jsou alexandrijská kurtizána a mnich, který se ji snaží zachránit a odradit od dalších hříchů. Právě ve druhém dějství dochází k vyhrocené scéně, v níž Thaïs hystericky odmítá mnichovu pomoc, ale poté během intermezza zpytuje svůj dosavadní život a rozhodne se obrátit se k Bohu.
To období zdaleka nebylo jen idylické. Ovšem příchod první světové války, jejíž krutost a délku si nikdo nedovedl představit, znamenal obrovský předěl. Po jejím skončení už život nikdy nemohl být takový jako před ní.
Massenet v notovém zápisu nešetří s pokyny „appassionato“ (vášnivě). Emoce, které meditace odráží, se v opeře obrátí v tragédii: mnich Athanaël je poté v klášteře trýzněn láskou k Thaïs, vrací se do Alexandrie, kde ji najde mrtvou. Teprve tehdy jí svou lásku vyzná.
Co slavnějšího může Francie nabídnout na závěr programu oslavujícího začátek nového roku? Po všech tanečních rytmech musí dojít na ten nejslavnější: La valse, díky kterému zaznamenal celý svět Maurice Ravela. Ale nenechte se mýlit, selanka to nebude.
A opět u toho byl Ďagilev: po úspěšné spolupráci na baletu Daphnis a Chloé (1912) si u Ravela objednal nové dílo. Shodli se na záměru oslavit valčík inscenací velkého plesu na vídeňském dvoře v polovině 19. století. Když však Ravel Ďagilevovi představil verzi pro dva klavíry, choreograf byl zklamán a spolupráci zrušil. Ravel přesto dopracoval orchestraci a skladbu s velkým úspěchem provedl koncertně v Paříži v prosinci 1920.
La valse není jednoduchý valčík – Ravel v něm rozehrál kaleidoskop harmonií, temp i nálad. Valčík se groteskně zkresluje, jako by pod povrchem oslavy starých časů vřel hrozivý chaos. Ten prostupuje skladbu čím dál víc, až se v samotném závěru roztočí v divoký rej temných sil. Ravel tak zpodobnil konec idyly přeťaté válečným konfliktem, který skladatele hluboce ovlivnil. Konec belle époque, nikoli však konec hudby, kterou nás Francie s originalitou sobě vlastní zásobuje dodnes.