V posledních sezonách sbírá Nathalie Stutzmann skvělé kritiky nejen za své působení v Atlantě, ale i za další hudební angažmá. A často byla na programu Mozartova hudba. Loni v newyorské Metropolitní opeře zazářila provedením Dona Giovanniho a Kouzelné flétny, letos v dubnu v Carnegie Hall s Filadelfským orchestrem, jehož je hlavní hostující dirigentkou, jeho Requiem. Mozart zazní také v Rudolfinu, Stutzmann zvolila jeho Koncertantní symfonii Es dur.
Co očekáváte od společné práce s Nathalií Stutzmann?
Eva Krestová (EK): Nesmírně se na ni těším. Líbí se mi její energie. Myslím, že speciálně Mozart s ní bude radost, a to hlavně díky tomu, jak vynikající je zpěvačka. Stále říkám, že hraní na violu je úplně stejné jako zpívání. Když hraju, jednotlivé fráze si v duchu zpívám a podle toho se i nadechuji. Mozarta prostě zpívat musíte! Myslím, že to bude hodně inspirativní práce, a věřím, že si po hudební stránce dobře sedneme.
Jan Fišer (JF): Přesně jak říká Eva. Těžiště celé Mozartovy tvorby spočívá, mimo klavírní koncerty, v jeho operách. Právě ta zpěvnost a výstavba charakterů postav je naprosto ojedinělá. A to je něco, z čeho my instrumentalisté musíme těžit.
Nathalie Stutzmann je známá svým historicky poučeným přístupem k interpretaci. Jak je vlastně možné tímto způsobem dobře pracovat i s orchestrem hrajícím na moderní nástroje?
JF: I na současné vybavení se dá hrát celkem stylově, v takzvaně historicky poučené interpretaci. Staré nástroje a třeba střevové struny ovšem mají jinou barevnost a zvukovost, nicméně přiblížit stylu se určitě dá. Mě osobně poučená interpretace nesmírně baví a poslední dobou občas beru do ruky i barokní smyčec, což při provádění barokních nebo klasicistních děl velmi pomáhá. Je to v principu o zvukovém ideálu, ke kterému se chceme přiblížit.
Koncertantní symfonie, oblíbená forma období klasicismu, je považována za jakýsi hybridní žánr mezi sólovým koncertem a symfonií. Přináší neobvyklé vztahy mezi nástroji: sólové nástroje spolu v sólových pasážích vedou neustálý dialog, ale zároveň se v tutti částech stávají součástí orchestru. Co pro vás jako sólisty znamená hrát takto zkomponovanou hudbu?
JF: Já bych ani neřekl, že jde o hybrid mezi sólovým koncertem a symfonií, spíš si myslím, že je to z pohledu sólového partu výraznější forma barokního concerta grossa. Forma koncertantní symfonie totiž dává prostor pro více sólových nástrojů, a to mnohdy zcela rozmanitých. V našem případě se dialog neodehrává jenom mezi houslemi a violou, ale oba nástroje komunikují velmi čile i s orchestrem. Zajímavé také je, že jednotlivá melodická témata první věty představí až sólové nástroje. Ale z podstaty věci se vlastně jedná o koncert pro dva sólové nástroje a orchestr.
A liší se nějak příprava? Je například zapotřebí, abyste vy dva sólisté zkoušeli společně?
JF: Příprava se neliší od běžného sólového vystoupení. Part musíte znát nejen svůj, ale i druhého sólového nástroje a pochopitelně také orchestru. Mozart je navíc velmi transparentní skladatel, v jehož skladbách je všechno slyšet, takže cvičení se nedá podcenit. Vedle toho je ohromně nápaditý a proměnlivý v charakterech, takže musíte pracovat v dokonalé vyváženosti preciznosti a výrazu.
EK: Určitě je zapotřebí zkoušet spolu ve dvou: čím lépe budou sólové hlasy sehrané v každém detailu, o to víc bude fungovat jejich dialog, a tím pádem i souznění s orchestrem. V tomto ohledu to pro sólisty bývá těžké, protože většinou moc času není. My ale hrajeme ve stejném orchestru, často se potkáváme, máme tím pádem trochu výhodu.