Než se takový pořad dostane do edukační nabídky, trvá to i několik let. Nad nápadem se přemýšlí, debatuje se o něm a hledají se konkrétnější obrysy. Základem je otázka, co bude obsahem workshopu nebo koncertu, co se při něm bude dít a co bude hlavní sdělení. Ještě důležitější je však otázka, proč by vlastně měl nový program vzniknout, jaký je jeho účel a cíl. Řeší se také, pro koho by měl být, tedy na jakou cílovou skupinu by se měl zaměřit a jaká by měla být jeho ideální podoba.
Tvůrcům je v této práci po ruce skupina lektorů, členů edukačního oddělení a dalších kolegů, takzvaná dramaturgická rada. Všichni společně diskutují nad budoucí podobou pořadu, sdílí své dojmy a návrhy. Výsledkem je scénář, načrtávající průběh lekce a její základní technické požadavky.
V poslední fázi se scénář ověří na zkušebním workshopu. „První ochutnávku okusíme my z týmu edukací a další lektoři, někdy vezmou kolegyně své děti nebo se domluvíme se školou, která si chce program nanečisto vyzkoušet,“ popisuje Petr Kadlec. Zkouška umožňuje získat zpětnou vazbu a vytváří prostor pro další pilování. „Snažíme se, aby mohly nápady hezky růst, a to potřebuje čas a soustředění. Jsem rád, že naši lektoři jsou otevření zpětné vazbě,“ dodává Kadlec.