Hledat

Alan Gilbert: Nejvíc dřou hudebníci v těch nejlepších orchestrech

„Nemyslím si, že se člověk musí specializovat natolik, aby se nedokázal věnovat různým žánrům. A já mám opravdu rád spoustu různých hudebních stylů,“ říká v podcastu bývalý šéfdirigent Newyorské filharmonie Alan Gilbert. V hudebním světě je znám jako propagátor soudobé hudby, zahraje si ale i na bicí v jazzové kapele. S Českou filharmonií tento týden debutuje se svým oblíbencem Carlem Nielsenem.

Daniil Trifonov "Bezpochyby nejúžasnější pianista naší doby."
Obrázek

Philharmonious

Alan Gilbert již Prahu navštívil během turné Newyorské filharmonie, ale tentokrát poprvé pracuje s místními hudebníky. „Je to radost a člověk tady hudbu přímo cítí – zní ve zdejším ovzduší i vodě, je v krvi místních lidí. Je to tedy pro mě obrovské potěšení,“ říká dirigent, který poprvé předstaoupil před orchestr ještě za studií na Juiliardově konzervatoři s první větou Dvořákovy Šesté symfonie.

Pro svůj debut u České filharmonie ale Gilbert zvolil jiný repertoár. „Už ani nevím, proč jsme se nakonec rozhodli pro neobvyklý program se skladbami Nielsena a Mozarta, ale občas není na škodu přijít s hudbou, ve které se orchestr běžně pohybuje, a nastudovat něco nového,“ říká muž, který v New Yorku proslul jako velký propagátor soudobé hudby. A právě díla norského skladatele Carla Nielsena (1865 – 1931). „Mnozí hudebníci mi říkali, že si nevzpomínají, že by se zde tahle hudba někdy hrála – rozhodně ne v posledních 40–50 letech,“ podtrhuje výjimečnost jeho zařazení na program.

V podcastu Philharmonious Alan Gilbert dále hovoří o svém dětství uprostřed Newyorské filharmonie, v níž hráli oba jeho rodiče, a popisuje, jak mu tato zkušenost poskytla jedinečný vhled do fungování orchestru, formovala jeho hudební kariéru a ovlivnila jeho přístup k dirigování, který staví na souznění s hudebníky a autentičnosti interpretace.

Nebo si epizodu poslechněte na Spotify:

<