Kola, body, plenty a čekání na definitivu. Jak se stát filharmonikem?

- Magazín
Jedním ze čtyř koncertních mistrů České filharmonie je Jan Mráček. Mladý houslista, s kterým od raného věku rostla pověst vynikajícího hráče.
2. zástupce vedoucího kontrabasů České filharmonie – 24.2.2025
přihlášky uzavřeny
Orchestrální akademie:
OA violoncello, trubka – 4.4.2025
přihlášky uzavřeny
OA klarinet – 5. 5. 2025
OA viola, fagot – 6. 5. 2025
uzávěrka přihlášek dne 31. 3. 2025
OA lesní roh – 19.5.2025
OA housle – 20.5.2025
uzávěrka přihlášek dne 14.4.2025
OA flétna – 16.6.2025
OA trombon – 20.6.2025
bude zveřejněno na konci února, uzávěrka přihlášek 5-6 týdnů před datem konání
violoncello tutti – Česká filharmonie
termín konání konkurzu: 23.6.2025
podmínky budou zveřejněny na konci února
Následující popis slouží pouze pro orientační představu. Nenahrazuje kompletní Konkurzní řád orchestru České filharmonie.
Všichni žadatelé o účast v konkurzu musí do stanoveného data vyplnit přihláškový formulář, jehož součástí jsou i odkazy na videonahrávky předepsaných skladeb. Z došlých přihlášek vybere výběrová komise uchazeče s odpovídající interpretační úrovní, praxí a vzděláním a zašle jim pozvánku ke konkurzu.
První kolo je anonymní (tj. „za plentou“) a vylučovací. Skládá se
1. ze hry povinných sólových skladeb,
2. ze hry předem oznámených orchestrálních partů.
Do druhého kola postupují uchazeči, kteří na základě hlasování členů komise získají více než polovinu kladných hlasů. Hlasování má formu ANO-NE.
Druhé neanonymní kolo se skládá
1. ze hry povinných sólových skladeb
2. ze hry předem oznámených orchestrálních partů,
3. případně rovněž ze hry orchestrálních partů předem neoznámených.
Druhé kolo hodnotí členové komise známkou na škále 0 až 100 bodů. Pro úspěšné vykonání konkurzu je nutné získat konkurzní známku 80 a vyšší. Vítězem konkurzu se stává uchazeč, který po výsledném sečtení všech bodů získá nejvyšší konkurzní známku, pokud se nekoná ještě kolo třetí.
Případné třetí kolo – o jeho konání rozhoduje konkurzní komise – sestává z provedení dvou koncertních programů každým postoupivším uchazečem. Po provedení všech koncertních programů hlasuje celá konkurzní komise o vítězi, se kterým je následně uzavřena smlouva na dobu určitou v délce jednoho roku („čekatelské období“).
Po skončení zkušební lhůty hlasují členové orchestru o tom, bude-li hráč přijat do pracovního poměru na dobu neurčitou. Aby se tak stalo, je nutný souhlas minimálně 80% osob oprávněných hlasovat.
Na rozdíl od konkurzů do orchestru není ke konkurzu do Orchestrální akademie vyžadována spolu s přihláškou nahrávka. Konkurz je neanonymní. Uchazeči si vylosují pořadí, na pódiu před členy své skupiny a vedoucími ostatních nástrojových skupin předvedou:
1. povinnou sólovou skladbu
2. hru předem oznámených orchestrálních partů
Vystoupení hodnotí členové komise známkou na škále 0 až 100 bodů. Pro úspěšné vykonání konkurzu je nutné získat konkurzní známku 80 a vyšší. Vítězem konkurzu se stává uchazeč, který po výsledném sečtení všech bodů získá nejvyšší konkurzní známku.
Jedním ze čtyř koncertních mistrů České filharmonie je Jan Mráček. Mladý houslista, s kterým od raného věku rostla pověst vynikajícího hráče.
Pozvání do Ladírny přijala harfistka Barbara Pazourová. Aktuálně nejdéle působící filharmonička spojila s prvním českým orchestrem prakticky celý svůj profesní život.
Koncertní mistr ČF představuje svůj nástroj, vyrobený v dílně italského mistra Carla Ferdinanda Landolfiho.