Když Richard Wagner zemřel, zaplnily noviny v celé Evropě několikastránkové nekrology. Pochopitelně také v Praze, kde se opakovaně zdůrazňovalo, že Wagnerův vzestup jako skladatele byl spojen také s Čechami, vznik několika jeho jevištních děl souvisí s jeho pobyty v západočeských lázních a v celé zemi a zejména v Praze získal řadu stoupenců. O první provedení Wagnerových hudebních dramat v Čechách se zasloužil František Škroup. Roku 1854 byl ve Stavovském divadle uveden Tannhäuser, na začátku roku 1856 následoval Lohengrin a 7. září téhož roku Bludný Holanďan.
Příběh lásky Tristana a Isoldy znal Wagner již od svých studentských let. Seznámil se s ním prostřednictvím básně Král Marke a Isolde Julia Mosena (1803–1867), jenž vycházel ze středověkého veršovaného fragmentu Gottfrieda von Strassburg. V Gottfriedově podání je příběh plný bizarností, zřetězení epizod a intrik. Milenci posedlí vášní porušují společenské i náboženské zákony a strhávají do záhuby sami sebe i své okolí. Už několik let žil Wagner ve švýcarském exilu a prožíval tvůrčí krizi. Měl rozpracováno monumentální zhudebnění mýtu o Nibelunzích, nedělal si však naději, že by dílo mohlo být kdy uvedeno. Na Tristana a Isoldu pomýšlel již dříve, o námětu se zmiňoval roku 1854 v dopise Franzi Lisztovi. Myšlenka ožila o tři roky později, kdy Wagnera navštívil brazilský konzul s tím, že jeho císař Dom Pedro II. by rád uvedl v Riu de Janeiro Wagnerovu operu – ovšem v italštině. „Říkal jsem si, že bych přece měl být schopen vytvořit vášnivou hudební báseň, která by v italštině dobře zapůsobila. Pomyslel jsem opět na Tristana a Isoldu,“ píše Wagner. Podle vlastních slov přerušil práci na Siegfriedovi, jež se nedařila, a začal psát Tristana a Isoldu pro Rio de Janeiro. Z plánu na italskou operu však nic nebylo a z Tristana a Isoldy vyrostlo cosi velmi odlišného od toho, co skladatel zamýšlel pro Brazílii, i od toho, co sdělil ještě roku 1860, že touží napsat „lehčí a snadno inscenovatelné dílo s nevelkými scénickými nároky a menšího rozsahu“. Z historické předlohy Wagner zcela vypustil epizody a vytvořil psychologickou studii vnitřních dějů obou hrdinů, jeho „Handlung“ (děj), jak dílo označil, se odehrává v lidských duších. Králi Markemu je přidělena pouze jediná velká, avšak zásadní scéna. Také ona je velkolepým vhledem do nitra člověka.
Na tetralogii Prsten Nibelungův pracoval Wagner téměř čtvrt století. Myšlenka se zrodila v revolučních letech 1848–1849, v jejichž důsledku byl na skladatele vydán zatykač, musel uprchnout z Německa a vrátit se směl teprve roku 1864. Na příkladu mytické říše Nibelungů měl být zpodobněn sociální, mravní i politický konflikt doby. Druhá část Valkýra vznikla, jako tomu bylo u Wagnera obvyklé, nejprve jako básnický text, který dokončil v červenci 1852, na zhudebnění pracoval od léta 1854 do března 1855. V průběhu práce na tetralogii už také pomýšlel na vybudování vlastního divadla, kde by se hrála pouze jeho díla. Jeho úmysl uvést celý čtyřdílný cyklus souborně teprve v novém uměleckém svatostánku se však neuskutečnil. Bavorský král Ludvík II., který se pro Wagnera nadchl, nařídil – proti Wagnerově vůli – uvést 22. září 1856 v mnichovském Dvorním divadle Zlato Rýna, a 26. června následujícího roku Valkýru. V rámci celého cyklu pak byla Valkýra uvedena 14. srpna 1876 při slavnostním otevření Festspielhausu v Bayreuthu, dirigentem byl Hans Richter. Ve velké scéně se Wotan loučí s neposlušnou dceru Brünnhildou, kterou za pomoc lidem potrestá tím, že ji zbaví božství a přisoudí ji tomu, kdo ji nalezne spící na skále. Aby trest zmírnil, obklopí skálu plamenným kruhem, který vytvoří bůh ohně Loge.