Pořiďte si své abonmá. Právě probíhá předprodej na sezonu 2025/2026.

Vybrat abonmá
Hledat

Český spolek pro komorní hudbu • Jan Fišer


Komorní hudba má v Česku obdivuhodnou tradici, o niž se pečuje i v oblasti vzdělávání. Neodmyslitelnou je na této scéně Akademie komorní hudby, která letos slaví dvacet let. Toto jubileum připomene v Rudolfinu koncertem, na němž vystoupí její stávající členové, absolventi i lektoři. K této příležitosti vznikne také skladba od Jana Ryanta Dřízala.

Koncert z řady II | Český spolek pro komorní hudbu

Program

Richard Strauss 
Capriccio, výběr

Gustav Mahler 
Klavírní kvartet (kvartetní věta) a moll  

Wolfgang Amadeus Mozart 
Kvintet pro klavír a dechové nástroje Es dur, K 452  

Jan Ryant Dřízal 
Suita pro dechové nástroje, harfu, violoncello a kontrabas (světová premiéra)

Richard Strauss 
Metamorfózy pro 23 sólových smyčcových nástrojů  

Účinkující

lektoři, členové a absolventi Akademie komorní hudby

Jan Fišer housle 
Tomáš Jamník violoncello  
Přemysl Vojta lesní roh 

Kateřina Krejčová housle 
Anežka Jiráčková viola 
Vilém Vlček violoncello 
Tomáš Karpíšek kontrabas 
Theodor Dittrich kontrabas 
Zdeněk Pazourek kontrabas 
Amelia Tokarska harfa 

Kukal Quartet
Trio Incendio 
Trio Slavic 

Fotografie ilustrujicí událost Český spolek pro komorní hudbu • Jan Fišer

Rudolfinum — Dvořákova síň

Účinkující

Jan Fišer  housle

Jan Fišer

Koncertní mistr České filharmonie Jan Fišer projevoval svůj výrazný hudební talent už od dětství, kdy vítězně prošel mnoha soutěžemi (Kocianova houslová soutěž, Concertino Praga, Tribuna mladých hudebníků UNESCO, Beethovenův Hradec aj.). Pochází muzikantské, a to doslova houslové rodiny – jeho otec je jedním z nejrespektovanějších houslových pedagogů u nás, mladší bratr Jakub je primáriem Bennewitzova kvarteta. Své první houslové kroky dělal Jan Fišer pod vedením Hany Metelkové a později studoval na pražské konzervatoři u Jaroslava Foltýna. Na Meadowmount School of Music celkem třikrát absolvoval slavnou letní školu a také tam poznal svého pozdějšího pedagoga, koncertního mistra Pittsburghského symfonického orchestru, Andrése J. Cárdenese. Právě ve třídě tohoto významného profesora, který navazoval na velkou houslovou pedagogickou tradici na linii Ysaÿe–Gingold–Cárdenes, v roce 2003 Fišer absolvoval Carnegie Mellon University – School of Music v Pittsburghu.

Právě když se rozhodoval, zda v USA zůstane, či se vrátí zpět do Čech, vypsala PKF — Prague Philharmonia konkurz na pozici koncertního mistra. Ten Fišer vyhrál a v tomto orchestru setrval celých šestnáct let – tedy až do doby, kdy se z první židle orchestru PKF přesunul na stejnou pozici do České filharmonie, kde vedle Jana Mráčka a Jiřího Vodičky působí dodnes. Jako hostující koncertní mistr se představil také v Symfonickém orchestru BBC, u Bamberských symfoniků či v Německé rozhlasové filharmonii Saarbrücken Kaiserslautern; s významnými českými orchestry (PKF — Philharmonia, Janáčkova filharmonie Ostrava aj.) též spolupracuje sólově. U Komorního orchestru České filharmonie se ujímá role uměleckého vedoucího. 

Kromě bohatých orchestrálních a sólových aktivit se věnuje také komorní hře. S klavíristou Ivem Kahánkem a violoncellistou Tomášem Jamníkem tvoří Dvořákovo trio, které už oslavilo mnohé úspěchy na soutěžích (např. soutěž Bohuslava Martinů) i na koncertních pódiích, a to jak doma, tak v zahraničí. Na zahraniční festivaly a do slavných světových koncertních síní tedy Jan Fišer zavítal nejen jako sólista, ale i jako komorní hráč: Dvořákovo trio již bylo hostem například na Drážďanském hudebním festivalu či v renomovaných sálech Berlínské či Labské filharmonie.

Fišerovy francouzské housle ze začátku 19. století připisované houslaři Françoisovi Louisi Piqueovi však zazněly také v nahrávacích studiích: Jan Fišer natáčí pro televizi i rozhlas a jako jeden z pěti laureátů se podílel na CD „Pocta Jaroslavu Kocianovi“ k výročnímu 40. ročníku Kocianovy mezinárodní houslové soutěže. Ve šlépějích svého otce jde také po cestě pedagogické. Je jedním z mentorů stipendijní akademie MenArt a pravidelně vyučuje i na hudebních kurzech, mezi nimiž nechybí Ševčíkova akademie v Horažďovicích či Hudební akademie Telč.

Tomáš Jamník  violoncello

Přední český violoncellista, umělecký vedoucí Akademie komorní hudby a umělecký ředitel Ševčíkovy akademie Tomáš Jamník studoval v Praze u Mirko Škampy, Martina Škampy a Josefa Chuchro, pokračoval v Lipsku u Petera Brunse a na berlínské Universität der Künste u Jense Petera Maintze. Svá studia završil jako stipendista v renomované Karajanově Akademii Berlínské filharmonie. V jeho hře je obzvlášť oceňována důkladná znalost přednášené skladby, práce s detaily a vřelá hudební komunikace s publikem. V roce 2006 zvítězil na Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro, kde obdržel řadu dalších zvláštních cen. Jako sólista hostoval u významných českých i zahraničních orchestrů (Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, České filharmonie, Jerusalem Symphony Orchestra ad.), jako komorní hráč vystoupil s Magdalenou Koženou, Leif Ove Andsnesem, Ivo Kahánkem či Josefem Špačkem (mj. oceňované album Paths) v pražském Rudolfinu, londýnských Wigmore Hall a Barbican Hall, hamburské Elbphilharmonie nebo Tokyo Metropolitan Hall. Kromě tradičního repertoáru se věnuje také soudobé tvorbě: premiéroval skladby Jana Ryanta Dřízala, Jiřího Gemrota, Miroslava Srnky, Michala Nejtka či Slavomíra Hořínky.

Přemysl Vojta  lesní roh

Vítěz Mezinárodní soutěže ARD v Mnichově z roku 2010 Přemysl Vojta vystudoval Pražskou konzervatoř ve třídě Bedřicha Tylšara, načež odešel do Berlína na Universität der Künste, kde studoval u Christiana-Friedericha Dallmanna a dále též pět let působil pedagogicky. Od října 2021 je profesorem lesního rohu na Folkwang Universität der Künste v Essenu, zároveň zastává pozici sólohornisty Symfonického orchestru Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem. Na postu prvního hornisty hostoval i u Berlínských filharmoniků či Staatskapelle Dresden. V roce 2011, kdy úspěšně debutoval na Beethovenově festivalu v Bonnu, se stal držitelem prestižního Beethovenova prstenu a od té doby vystupuje jako sólista s mnoha orchestry v Evropě, Jižní Americe a Asii, např. s Academy of St. Martin‘s in the Fields či Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu. Aktivní je také v nahrávací oblasti: s klavíristy Tomoko Sawano a Tobiasem Kochem vydal řadu alb pro label Supraphon a CAvi; album s Haydn Ensemble Praha, Fabricem Millisherem a Martinem Petrákem pak bylo zvoleno „Nahrávkou měsíce“ britského časopisu BBC Music Magazine. 

Kateřina Krejčová  

Houslistka Kateřina Krejčová studovala na Pražské konzervatoři u Pavla Kudeláska, ve Vídni – v rámci projektu Erasmus – na Universität für Musik und darstellende Kunst u Petera Schuhmayera a na Akademii múzických umění v Praze u Leoše Čepického. Magisterské studium absolvovala v roce 2020 Sukovou Fantazií spolu s Akademickými komorními sólisty pod taktovou Zbyňka Müllera. Pravidelně se účastní mistrovských kurzů: pracovala již pod vedením Jiřího a Jana Fišera, Josefa Špačka, Dalibora Karvaye či Noaha Bendixe-Balgleyho. Umístila se též na prvním místě na Luhačovické Akademii Václava Hudečka, se kterým poté absolvovala koncertní turné. Svou orchestrální dráhu započala jako členka orchestrálních akademií Prague Philharmonia a České filharmonie; v rámci projektu Side by Side si na Pražském jaru zahrála po boku Královského orchestru Concertgebouw. Od ledna 2022 je členkou, resp. zástupkyní vedoucí skupiny druhých houslí Prague Philharmonia. 

Anežka Jiráčková  

Vilém Vlček  violoncello

Vilém Vlček, držitel Ceny Jiřího Bělohlávka za rok 2023, začal hrát na violoncello v šesti letech. Absolvent Hudebního gymnázia ve třídě Martina a Mirko Škampových od roku 2018 studuje na Musik-Akademie Basel ve třídě Danjula Ishizaky, jehož asistentem je nyní na Universität der Künste v Berlíně. Pravidelně se zúčastňuje mistrovských kurzů doma i v zahraničí (Steven Isserlis, Frans Helmerson, Yo-Yo Ma, Alisa Weilerstein) a jako komorní hráč získal cenné impulzy díky stipendiu Akademie komorní hudby i od řady významných hráčů (Leonidas Kavakos, Steven Isserlis, Tomáš Jamník nebo Alfred Brendel).

Vítěz violoncellové soutěže Krzysztofa Pendereckého v Krakově a Mezinárodní instrumentální soutěže v Markenukirchenu vystupoval jako sólista s řadou orchestrů (např. Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Basilejský Komorní Orchestr, Würtenberská filharmonie, Kaunaská filharmonie) pod vedením uznávaných dirigentů (Jiří Bělohlávek, Petr Atrichter, Jiří Rožeň, Wolfgang Emanuel Schmidt, Nicolas Ellis aj.). Sólově se představil publiku ve třech desítkách států Evropy a Asie, Afriky a Ameriky, a to ve významných sálech, jako jsou například Velký sál Labské Filharmonie, Komorní sál Berlínské Filharmonie, Victoria Hall v Ženevě či Dvořákova síň pražského Rudolfina.

Tomáš Karpíšek  

Po absolvování Konzervatoře Plzeň u Martina Koukolíka pokračoval Tomáš Karpíšek v Praze u Petra Riese, na HAMU ve třídě Jiřího Hudce a vysokoškolské studium zakončil magisterským diplomem na HfM Freiburg im Breisgau v prestižní kontrabasové třídě Boža Paradžika. Hudební vzdělání si dále prohloubil stáží na Royal Academy of Music v Londýně a na řadě mistrovských kurzů v zahraničí (Preis des Fördervereins der Carl Flesch Akademie). Je absolventem dvouleté orchestrální akademie České filharmonie a orchestrální zkušenosti získal i jako praktikant SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg. Po ukončení studií získal angažmá ve Vídni, kde téměř dva roky účinkoval ve Státní opeře a pravidelně hostoval s Vídeňskými filharmoniky. Držitel řady cen z mezinárodních soutěží se kromě sólového vystupování pravidelně objevuje i na samostatných recitálech. Aktivně se věnuje také komponování – jeho skladby již zazněly například na Dnech soudobé hudby či Smetanovských dnech a některé byly vydány britským nakladatelstvím Recital Music.

Theodor Dittrich  

Zdeněk Pazourek  

Amelia Tokarska  

Polská harfistka, komorní hráčka, orchestrální hráčka, pedagožka a v současnosti první harfistka Filharmonie Bohuslava Martinů Amelia Tokarska je absolventkou Královské konzervatoře v Bruselu a Akademie múzických umění v Praze ve třídě Jany Bouškové. Své vzdělání si dále obohatila účastí na programech Akademie komorní hudby a Akademie Villa Musica Rheinland-Pfalz v Německu. 
Laureátka mnoha národních i mezinárodních soutěží, mj. Mezinárodní harfové soutěže Karla Patrase v Praze či Interpretační soutěže Jeunesses Musicales, ráda cestuje a svůj rozsáhlý repertoár, který kromě klasického repertoáru zahrnuje také keltskou hudbu, přednáší nejen v množství evropských zemí, ale také například v Gruzii či Jižní Koreji. Dvakrát také měla tu čest vystoupit na Světovém harfovém kongresu, v Sydney a Cardiffu. Její umělecké úspěchy byly oceněny stipendii Ministerstva kultury a národního dědictví, Visegrádským stipendiem, stipendiem Soroptimist International či stipendiem Národního dětského fondu.

Kukal Quartet  

Kukal Quartet, kvarteto čtyř mladých nadějných umělců nesoucí jméno soudobého skladatele Ondřeje Kukala, spojuje ve svém interpretačním pojetí tradici české kvartetní školy s moderním hudebním přístupem, který si členové osvojili během studií na prestižních univerzitách ve Vídni, Salcburku, Drážďanech a Praze. Ansámbl na sebe strhl pozornost v květnu 2021 poté, co navzdory své krátké existenci získal třetí cenu a titul laureáta na Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro; o dva roky později na festivalu debutoval s programem k poctě Josefa Suka. 
V současnosti kvarteto hojně koncertuje jak doma, tak v zahraničí – v rámci Roku české hudby 2024 například zavítalo na mezinárodní festivaly ve Velké Británii, Belgii nebo Bulharsku. Jeho lektory jsou přední osobnosti české hudební scény Peter Jarůšek (Pavel Haas Quartet), Jakub Fišer (Bennewitz Quartet) a Tomáš Jamník; nadto se kvarteto účastní také mistrovských kurzů pod vedením umělců, jako jsou Yo-Yo Ma, Noah Bendix Balgley, Allan Nilles, Josef Špaček, Jan Fišer či Lukáš Vondráček.

Trio Incendio  

Trio Incendio

Karolína Františová, Filip Zaykov a Vilém Petras si spolu poprvé zahráli v roce 2016 jako členové Akademie komorní hudby (AKH) a ono osudové setkání je vedlo k založení tria. Hned v roce 2017 Trio Incendio zvítězilo v prestižní soutěži Gianni Bergamo Classic Music Award ve švýcarském Luganu, následovala nejvyšší ocenění v COOP Music Awards v Cremoně, Concorso Internazionale di Interpretazione Musicale “Marcello Pontillo“ ve Florencii či Soutěži Bohuslava Martinů v Praze. Nedávno trio získalo Cenu Hanse Gála udělovanou Akademií věd a literatury v Mohuči a Nadací Villa Musica.

Trio koncertuje po celé Evropě a pravidelně se účastní mistrovských kurzů s renomovanými umělci a profesory. Vystoupili mimo jiné v sále Berlínské filharmonie, londýnské Wigmore Hall nebo na festivalu Ticino Musica a Pražské jaro. Posluchači si cení především smyslu pro stylovost a lehkost v klasicistních dílech, vřelého zvuku v interpretaci romantických kusů i podmanivého pojetí soudobých skladeb.

Slavic Trio  

Slavic Trio je český komorní soubor, který tvoří tři významní hudebníci mladé generace: hobojistka Barbora Trnčíková, klarinetistka Anna Sysová a fagotista Petr Sedlák. Když se v roce 2018 potkali jako stipendisté Akademie komorní hudby, ukázalo se pokračování ve společné práci jako přirozená cesta. Hned v počátcích svého vzniku se stali laureáty Mezinárodní soutěže v italském Chieri (2018) a Soutěže Nadace Bohuslava Martinů v Praze (2019).
Členové souboru jsou absolventy prestižních hudebních škol Royal College of Music v Londýně, Conservatoire National Supérieur de Musique v Lyonu a Haute École de Musique v Lausanne, laureáti mezinárodních soutěží (Mezinárodní soutěž v italském Chieri, Pražské jaro) a členové významných českých orchestrů (Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Prague Philharmonia). Trio bylo zapsáno na Listinu mladých umělců Nadace Českého hudebního fondu a pravidelně koncertuje doma i v zahraničí. Současně s interpretací světového repertoáru se trio zaměřuje také na oživení zapomenutých skladeb českých skladatelů 20. století.

Skladby

Richard Strauss
Capriccio & Metamorfózy pro 23 sólových smyčcových nástrojů

Gustav Mahler
Klavírní kvartet (kvartetní věta) a moll

Wolfgang Amadeus Mozart
Kvintet pro klavír a dechové nástroje Es dur, K 452

Jan Ryant Dřízal
Suita pro dechové nástroje, harfu, violoncello a kontrabas (světová premiéra)

Komorní hudba má v Česku obdivuhodnou tradici, o niž se pečuje i v oblasti vzdělávání. Neodmyslitelnou je na této scéně Akademie komorní hudby, která letos slaví dvacet let. Toto jubileum připomene v Rudolfinu koncertem, na němž vystoupí její stávající členové, absolventi i lektoři. K této příležitosti vznikne také skladba od Jana Ryanta Dřízala.