Program
Peter Wittrich
Malý princ
Pořiďte si své abonmá. Právě probíhá předprodej na sezonu 2025/2026.
Vybrat abonmá„Dospělí sami nikdy nic nechápou a děti to hrozně unavuje, stále a stále jim něco vysvětlovat.“ Jeden z nejkrásnějších příběhů vůbec, Exupéryho Malý princ, zazní ve Dvořákově síni Rudolfina ve zhudebnění Petera Wittricha. Skladatel se tématem neinspiruje poprvé – a třeba díky jeho přístupné hudební řeči pochopí Princovy myšlenky i dospělí.
Koncert z řady I | Český spolek pro komorní hudbu
Peter Wittrich
Malý princ
Zemlinského kvarteto
František Souček housle
Petr Střížek housle
Petr Holman viola
Vladimír Fortin violoncello
Simone Rubino bicí
Franziska Rabl umělecký přednes, zpěv
Zemlinského kvarteto
Zemlinského kvarteto, založené v roce 1994 ještě jako studentský soubor, se brzy stalo uznávaným následovníkem bohaté tradice české kvartetní školy. Zvítězilo na mezinárodní soutěži smyčcových kvartet v Bordeaux (2010), je laureátem Pražského jara a mezinárodních soutěží smyčcových kvartet v kanadském Banffu a v Londýně, kde zároveň získalo Cenu publika. Zvítězilo i na dalších kvartetních soutěžích (Beethovenův Hradec, New Talent Bratislava, soutěž Nadace B. Martinů Praha). V roce 2005 byla souboru udělena Cena Českého spolku pro komorní hudbu a v roce 2009 cena Nadace Alexandra Zemlinského ve Vídni. V sezoně 2016/17 bylo Zemlinského kvarteto rezidenčním souborem Českého spolku pro komorní hudbu.
Kvarteto vystoupilo v rámci svých turné již na čtyřech kontinentech, a to na světově významných pódiích, jako jsou např. Wigmore Hall v Londýně, Cité de la Musique v Paříži, Library of Congress ve Washingtonu nebo Seoul Arts Center v Jižní Koreji. Jeho repertoár zahrnuje více než 350 děl předních českých i světových skladatelů včetně nových kompozic současných autorů. Po úspěchu prvních dvou CD s českou hudbou podepsalo Zemlinského kvarteto exkluzivní nahrávací kontrakt s francouzskou firmou Praga Digitals, pro niž natočilo celkem devatenáct titulů, mj. kompletní smyčcové kvartety A. Dvořáka nebo kompletní dílo pro smyčcové kvarteto A. Zemlinského. Sada čtyř CD s Dvořákovou ranou kvartetní tvorbou získala prestižní francouzské ocenění Diapason d‘Or. Soubor vytvořil také množství nahrávek pro Český rozhlas (mj. kompletní kvartetní dílo F. X. Richtera).
Během studií na pražské konzervatoři a na AMU v Praze kvarteto vedli členové renomovaných českých komorních těles (Kvarteta hl. m. Prahy, Talichova, Kocianova a Pražákova kvarteta), později soubor studoval u legendárního pedagoga a primária LaSalle Quartet Waltera Levina. V letech 2006–11 působili členové Zemlinského kvarteta jako asistenti na Musikakademie Basel (Švýcarsko), pedagogicky i organizačně se podíleli na Mezinárodní hudební akademii v Plzni (2005–2010) a v rámci svých turné vedou mistrovské kurzy pro studenty všech věkových kategorií. František Souček a Petr Holman jsou též profesory Pražské konzervatoře.
Zemlinského kvarteto nese jméno rakouského skladatele, dirigenta a pedagoga Alexandera Zemlinského (1871–1942), jehož významný přínos české, německé a židovské kultuře během jeho šestnáctiletého pobytu v Praze byl po dlouhá desetiletí podceňován. Jeho čtyři smyčcové kvartety (druhý z nich je věnován jeho studentovi a pozdějšímu švagrovi Arnoldu Schönbergovi) patří samozřejmě do základního repertoáru souboru. Od roku 2005 kvarteto úzce spolupracuje s Nadací A. Zemlinského ve Vídni.
Simone Rubino bicí
Po vítězství v soutěži ARD v roce 2014 a získání ceny Crédit Suisse Young Artist Award v roce 2016 si Simone Rubino získává nadšené publikum jako sólista (mj. s Vídeňskými filharmoniky či Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu) pod vedením dirigentů, jako jsou Zubin Mehta, Manfred Honeck a Tan Dun, i ve spolupráci s mimořádnými umělci, mj. se sestrami Labèqueovými nebo Beatricí Ranou. Jako pravidelný host festivalů (Lucernský festival, Šlesvicko-holštýnský hudební festival a La Folle Journée), Rubino přenesl bicí nástroje z periferie do centra klasické, současné, a dokonce i barokní scény.
Pro jeho tvůrčí proces je stěžejní myšlenka budování mostu – mezi generacemi, styly, myšlenkami. Stačí letmý pohled na jeho diskografii, abychom pochopili, že základem jeho rozmanitých a odvážných experimentů od Bacha přes Piazzollu až po Johna Cage, je proces stavění do protikladu (starého a nového, sakrálního a profánního, „populárního“ a „rafinovaného“). Zajímá ho zejména setkávání a střety mezi generacemi – konkrétně hodnoty a výzvy, které představuje dialog mezi starým a moderním, otci a syny, klasikou a současností. I touto cestou tak dostává do koncertních sálů současnou generaci.
Experimentování v tomto směru měl možnost rozvinout díky stipendiu od organizace Borletti-Buitoni Trust, díky němuž vzniklo také několik objednávek na zkomponování nových děl. První z nich je opera Il Ritmo della Terra („Rytmus Země“, 2020), vytvořená společně s Lambertem Curtonim během prvního lockdownu pandemie covidu-19, v níž se Simone Rubino prostřednictvím slov básnířky Mariangeli Gualtieri stává mluvčím „minulého“ lidstva, které zpoza oken, v izolaci, znovu objevuje přírodu (a sebe sama), a vytváří tak základy budoucího lidstva. Poté přišel Little Prince, interdisciplinární projekt na motivy Malého prince Saint-Exupéryho, který stejně jako Il Ritmo della Terra od interpreta vyžaduje, aby kromě bicích nástrojů použil na scéně i svůj vlastní hlas.
Rodák z Turína vystudoval tamní Konzervatoř Giuseppe Verdiho u Riccarda Balbinuttiho, načež se přestěhoval do Mnichova, kde se jeho učitelem stal Peter Sadlo. Od roku 2019 působí na katedře bicích nástrojů na Haute École de Musique de Lausanne a také jako hostující profesor na Universität der Künste v Berlíně.
Franziska Rabl umělecký přednes
Německá mezzosopranistka Franziska Rabl objevila lásku k hudbě v raném věku. V různých orchestrech a komorních souborech hrála doma i v zahraničí na housle, violu a lesní roh, zatímco studovala zpěv u Pamely Coburn, Marilyn Schmiege, Kurta Widmera a Dietricha Schneidera.
Laureátka Mezinárodní letní akademie Mozarteum a soutěže Jana Kiepury svou pěveckou kariéru započala v Mezinárodním operním studiu při curyšské opeře. Poté byla angažována do Theater Dortmund, kde v letech 2005–2008 působila jako sólistka a zpívala významné role svého oboru, jako jsou Jeníček, Dorabella (Cosi fan tutte), Muse/Nicklausse (Hoffmannovy povídky), Carmen a Charlotte (Werther); setkala se zde také poprvé s Wagnerovým Prstenem Nibelungovým (Floshilde, Fricka a Siegrune). Kromě německých divadel, jako jsou mannheimské a výmarské Národní divadlo, Landestheater Niederbayern či Lipská opera, účinkovala i v zahraničí (Montellier, Lyon, Landestheater Linz). Po ukončení angažmá v Dortmundu se na několik let vrátila do rodného Mnichova, kde působila jako sólistka ve Staatstheater am Gärtnerplatz. Zde zpívala mimo jiné Orlovského (Netopýr) a Isabellu (Italka v Alžíru), Clarice (Láska ke třem pomerančům), Meg Page (Falstaff) a pracovala na rolích jako Brangäne (Tristan a Isolda) či Elvíra (Don Giovanni). Zároveň rozšířila svou paletu o, dle jejím slov, jednu z nejkrásnějších rolí belcanta, Belliniho Romea (Montekové a Kapuleti).
Kromě operních angažmá se věnuje také koncertnímu repertoáru, který provádí například se Symfonickým orchestrem Západoněmeckého rozhlasu, Staatskapelle Halle či Bádensko-württemberskou filharmonií. S oblibou provádí velká díla duchovní hudby, Händelova Mesiáše, Bachovo Vánočním oratoriem a pašije či Mozartovo Requiem. Zcela jiné odnoži církevní hudby se pak věnuje s gospelovým souborem Modulamina. Rozsáhlý repertoár mezzosopranistky doplňují pravidelné recitály od Dowlanda po Colea Portera.
Peter Wittrich
Malý princ
„Dospělí sami nikdy nic nechápou a děti to hrozně unavuje, stále a stále jim něco vysvětlovat.“ Jeden z nejkrásnějších příběhů vůbec, Exupéryho Malý princ, zazní ve Dvořákově síni Rudolfina ve zhudebnění Petera Wittricha. Skladatel se tématem neinspiruje poprvé – a třeba díky jeho přístupné hudební řeči pochopí Princovy myšlenky i dospělí.