„Můj pradědeček byl stavař, dědeček byl stavař a otec byl také stavař. Předpokládalo, že v této linii budu pokračovat a žít v malém městě na severu Francie,“ říká světoznámý dirigent Stéphane Denève. Současný hudební ředitel St. Louis Symphony Orchestra, umělecký ředitel New World Symphony a hlavní hostující dirigent Nizozemské rozhlasové filharmonie však v deseti letech objevil kouzlo hudby, která ho už nepustila. Tajně chodil poslouchat do kostela varhany, kde ho také objevila jeptiška z katolické školy, která si povšimla jeho talentu a rodičům doporučila, aby malého Stéphana dali učit hudbě. Nejprve studoval na konzervatoři nedaleko Lille klavír, až mu ve třinácti letech bylo umožněno zúčastnit se dirigentského konkurzu. Záhy věděl, že se dirigování stane jeho životní cestou. „Od malička mě bavilo tvarovat zvuk a zprostředkovávat lidem radost z hudby,“ vzpomíná.
Vystudoval Conservatoire de Paris a na počátku své kariéry úzce spolupracoval se sirem Georgem Soltim, Georgesem Prêtrem a Seijim Ozawou. Jeho profesní vzestup byl postupný, od pozic asistenta dirigentů přes první významnější hostování až po pozvání k prestižním světovým orchestrům a nabídkám stálé spolupráce. Nedávno ukončil působení jako hlavní hostující dirigent Filadelfského orchestru a šéfdirigent Bruselské filharmonie, dříve zastával pozici šéfdirigenta Stuttgartského rozhlasového symfonického orchestru (SWR) a hudebního ředitele Královského skotského národního orchestru. Hluboký vztah k hudbě své rodné Francie a také zvláštní zaujetí hudbou 21. století již demonstroval také například s Bostonským symfonickým orchestrem (debut v Carnegie Hall), Newyorskou filharmonií, Clevelandským orchestrem, Královským orchestrem Concertgebouw, Symfonickým orchestrem NHK, Orchestra Sinfonica dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Královskou filharmonií Stockholm (koncert k Nobelově ceně 2020), Orchestre National de France či Českou filharmonií. Jeho pražské vystoupení spolu s Gautierem Capuçonem v roce 2017 si vysloužilo ty nejlepší kritiky.
Nejen na slavných festivalech se pak představil s mnoha předními umělci, jako jsou Emanuel Ax, Joshua Bell, Nicola Benedetti, Yefim Bronfman či Yo-Yo Ma; cení si také vzpomínky na Nicholase Angelicha a Larse Vogta, dva výjimečné umělce, s nimiž ho po mnoho let pojilo blízké hudební přátelství. Kromě koncertních pódií ho vídáme i ve významných operních domech: Covent Garden, Opéra National de Paris či Teatro alla Scala.
Do povědomí posluchačů se dostal i skrze četné nahrávky, za něž získal řadu ocenění (třikrát cena Diapason d'Or of the Year, nominace na cenu Gramophone's Artist of the Year či International Classical Music Award). I v této oblasti proslul především svým přístupem k francouzskému repertoáru, a to v dílech Poulenca, Debussyho, Ravela, Roussela a Francka. Mezi jeho nejnovější alba patří živá nahrávka Honeggerovy Jeanne d'arc au bûcher s Královským koncertním orchestrem Concertgebouw, dva disky s díly Guillauma Connessona s Bruselskou filharmonií a kompletní nahrávka díla Maurice Ravela se Stuttgartským rozhlasovým symfonickým orchestrem.
Nezapomíná ani na předávání dovedností dalším generacím a pravidelně pracuje s mladými talenty v programech New World Symphony, Tanglewood Music Center, Colburn School či European Union Youth Orchestra.