Hledat

Komorní koncert studentů a mladých hudebníků


Komorní orchestr složený ze 4 členů Orchestrální akademie, 4 studentů londýnské Královské hudební akademie, 4 členů Národního mládežnického orchestru Spojených států americkýchl a členů České filharmonie vystoupí 2. prosince v České národní budově. Uměleckého vedení orchestru se ujme koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička.

Program

Wynton Marsalis
Smyčcový kvartet č. 1 „At the Octoroon Balls”, 2. Mating Calls and Delta Rhythms, 3. Creole Contradanzas

Edward Elgar
Smyčcový kvartet e moll, op. 83, 1. Allegro moderato

Antonín Dvořák
Smyčcový kvartet č. 12 F dur, op. 96 „Americký“, 2. Lento

Antonín Dvořák
Serenáda E dur pro smyčcové nástroje, op. 22

Účinkující

členové Orchestrální akademie České filharmonie
studenti londýnské Královské hudební akademie
absolventi Národního studentského orchestru USA při Carnegie Hall
členové České filharmonie

Jiří Vodička umělecké vedení

Fotografie ilustrujicí událost Komorní koncert studentů a mladých hudebníků

New York — Česká národní budova

Česká filharmonie a program rozvoje talentů

Česká filharmonie se řadí mezi orchestry, které kladou velký důraz na výchovu nové generace vynikajících hudebníků. Právě s tímto cílem vznikla v sezoně 2012/2013 Orchestrální akademie, jejíž členové mají možnost účastnit se zkoušek, koncertů, nahrávacích projektů a zahraničních zájezdů České filharmonie. Kromě toho hrají na edukativních a komorních koncertech a pod vedením předních hráčů orchestru sbírají cenné zkušenosti, které jsou pro jejich budoucí kariéru zásadní.

Od roku 2019 navíc Česká filharmonie spolupracuje s Royal Academy of Music v Londýně. Tento nový program je zaměřen na vzájemné obohacení a kulturní výměnu mezi členy Orchestrální akademie a studenty Královské hudební akademie. V rámci úvodního dvouletého pilotního programu přijelo osm studentů Royal Academy do Prahy a o rok později bylo osm členů Orchestrální akademie vysláno do Londýna, kde se účastnili individuálních lekcí, orchestrálních projektů a mistrovských kurzů s tamními pedagogy.

Dirigent Semjon Byčkov, dlouholetý spojenec obou institucí, popisuje tento projekt jako propojení hodnot učení se, zvědavosti a energie, které mají obě instituce společné. Jak uvedl: „Studenty Královské hudební akademie diriguji již déle než 15 let a je pro mě obrovskou radostí, že tento vztah nyní mohu sdílet s Českou filharmonií. Neustále mě překvapují hodnoty učení a nadšení, které sdílejí obě instituce a jejich studenti.“
Johathan Freeman-Attwood, rektor Královské hudební akademie, tento projekt také oceňuje a dodává: „Když naši talentovaní mladí hudebníci pracují po boku umělců České filharmonie, vzniká mezi nimi zvláštní hudební pouto. Vyhlídka na prohloubení tohoto spojení mezi našimi mladými hudebníky, Semjonem Byčkovem a Českou filharmonií je vzrušující a povzbudivá.“

Český týden v Carnegie Hall přinesl mimořádnou příležitost i pro členy a absolventy Národního studentského orchestru USA při Carnegie Hall, kteří se do spolupráce s Českou filharmonií zapojili s velkým nadšením. „Česká hudba je fenomén, který fascinuje hudebníky napříč světem. Spolupráce s českými filharmoniky na tomto repertoáru je pro naše mladé hudebníky jedinečnou zkušeností, která jim obohatí profesní cestu a zůstane jim v paměti po celý život,“ uvedl zástupce Carnegie Hall. Kromě cenných zkušeností přináší tato spolupráce také radost a hlubší spojení – hudba je univerzálním jazykem, který překračuje hranice a spojuje lidi různých kultur.

Program koncertu představuje díla skladatelů tří zemí a všechny tři jsou spojeny s osobností a působením Antonína Dvořáka. Od jeho první návštěvy Anglie roku 1884 se datuje jeho světová sláva, mnohokrát v britském království dirigoval a pro anglické objednavatele vytvořil Symfonii č. 7 d moll, kantátu Svatební košile, oratorium Svatá Ludmila či Requiem. Univerzita v Cambridgi udělila Dvořákovi čestný doktorát, byl jmenován čestným členem Filharmonické společnosti v Londýně. Ve Spojených státech působil v letech 1892–1896 jako ředitel Národní konzervatoře hudby v New Yorku, rovněž tamní Filharmonická společnost jej jmenovala svým čestným členem. V americkém prostředí a od svých žáků získal Dvořák řadu inspirací pro vlastní tvorbu. Jeho takzvané americké období pro něj znamenalo tvůrčí vrchol. 

Účinkující

Jiří Vodička  housle

Jiří Vodička

Nescházelo mnoho k tomu, aby se Jiří Vodička, koncertní mistr, sólista a komorní hráč, jeden z nejvýznamnějších a nejvyhledávanějších českých houslistů, profesionálně věnoval místo hry na housle latinskoamerickým tancům. Ve dvanácti letech věku se nakonec rozhodl naplno věnovat nejvyššímu smyčcovému nástroji. Na adresu tance však smířlivě podotýká: „Něco mi to dalo, třeba v oblasti rytmického cítění.“ Už ve čtrnácti letech byl mimořádně přijat na vysokou školu, Institut pro umělecká studia v Ostravě, a to do třídy renomovaného pedagoga Zdeňka Goly; studium uzavřel v roce 2007 magisterským titulem. Ještě předtím na sebe upozornil vítězstvími v mnoha soutěžích – zejména v Mezinárodní houslové soutěži J. Kociana a Prague Junior Note. V roce 2002 získal rovněž cenu pro nejlepšího účastníka houslových kurzů Václava Hudečka, se kterým následně absolvoval desítky koncertů po celé České republice. Už v dospělém věku následovaly úspěchy například ve formě první a druhé ceny ze světově proslulé soutěže Young concert Artist (2008), která se uskutečnila v Lipsku a v New Yorku.

Pětinásobný otec a majitel hravě nazvané produkční společnosti Wassermann Media, založené za koronavirových dob, vstupuje do své jubilejní desáté sezony coby koncertní mistr České filharmonie. Jako sólista spolupracuje nejen s význačnými českými orchestry, například s PKF — Prague Philharmonia či Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, ale i s Qatar Philharmonic Orchestra, Neue Westfalen Philharmonie či Wuhan Philharmonic Orchestra.

Jeho interpretační činnost je však širší. V roce 2014 natočil pro Supraphon své debutové sólové album „Violino Solo“, milovníci crossoverů ho mohou slyšet v rámci světového turné s názvem Vivaldianno, nedávno vystoupil s Tomášem Kačem na Pražském hradě u příležitosti udělování státních vyznamenání, dříve byl členem Smetanova tria (další dvě CD pro Supraphon), jako komorní hráč koncertuje s vynikajícími českými pianisty Martinem Kasíkem, Ivem Kahánkem, Ivanem Klánským, Davidem Marečkem a Miroslavem Sekerou. Mnohé z koncertů „českého Paganiniho“, jak se Vodičkovi někdy přezdívá pro jeho mimořádnou technickou zdatnost, byly natočeny Českou televizí, Českým rozhlasem nebo německým ARD. K tomu všemu učí na Ostravské univerzitě a příležitostně rekreačně létá.

Cesta k italskému nástroji Joseph Gagliano 1767, na který hraje, je dle jeho slov „mecenášstvím starého dobrého stylu“. Housle totiž dostal do dlouhodobého užívání od bývalého šéfdirigenta České filharmonie Jiřího Bělohlávka.

Skladby

Wynton Marsalis
Smyčcový kvartet č. 1 „At the Octoroon Balls”, 2. Mating Calls and Delta Rhythms, 3. Creole Contradanzas

Trumpetista a skladatel Wynton Marsalis (nar. 1961) pochází z New Orleansu, města považovaného za kolébku jazzu. Vystupoval s legendárními osobnostmi jazzové hudby a se svým uměním procestoval celý svět. Koncem osmdesátých let zahájil sérii koncertů v newyorském Lincoln Center, posléze se stal jeho uměleckým ředitelem. Mnohokrát navštívil Českou republiku, poprvé roku 1991, s Jazz at Lincoln Center Orchestra vystoupil v dalších letech v Praze a v Brně a v programu jeho koncertů se také objevilo jméno Antonína Dvořáka.

Wynton Marsalis je propagátorem jazzové hudby, podporuje mladé hudebníky, pro něž pořádá workshopy, je nositelem celé řady ocenění včetně Pullitzerovy ceny, několika Grammy Award a řady čestných funkcí. Jeho vlastní tvorba představuje spojení jazzových vlivů s prostředky a postupy klasické hudby. Takovou asi představu měl kdysi Antonín Dvořák, když říkal, že „nová americká hudební škola musí zapustit kořeny hluboko do své vlastní půdy“. Také Wynton Marsalis „přemosťuje tradice Starého a Nového světa“. Smyčcový kvartet č. 1 „At The Octoroon Balls“ vznikl roku 1995; „octoroon“ bylo hanlivé označení pro obyvatele z jedné osminy černošského původu; i tento malý zlomek stačil v rasově rozdělené zemi k vyřazení ze společnosti bílých. Sedmivětá skladba je inspirována skladatelovým raným životem v New Orleansu, ve městě sociáních, kulturních a politických kontrastů, ale také vzájemného ovlivňování a kompromisů. „Ples, to je rituál a tanec,“ řekl o své skladbě Marsalis. „Všichni přišli ve svém nejlepším oblečení. ‚Octoroon Balls‘ přestavovaly zajímavý průřez životem. Lidé z různých vrstev společnosti se sešli ve snaze nalézt pobavení a uspokojení. Hudba lidi spojovala."

Edward Elgar
Smyčcový kvartet e moll, op. 83, 1. Allegro moderato

Anglický skladatel Edward Elgar (1857–1934) má v hudební historii své země zvláštní postavení. Jeho otec, obchodník s hudebninami ve Worcestru a místní varhaník, zálibu svého syna v hudbě podporoval, avšak na řádné studium scházely finanční prostředky. Přesto se Elgar naučil obstojně hrát na několik nástrojů a v rodném městě působil jako učitel houslové hry, sbormistr a varhaník; ve skladbě byl autodidakt. Teprve roku 1899 se mu podařilo prorazit s orchestrálními Enigma Variations op. 36. Elgar zůstal téměř po celý život stranou kulturního dění velkých měst, přesto se dočkal řady poct včetně čestných doktorátů univerzit v Cambridge, Yale a Oxfordu. Jako houslista v orchestru se účastnil festivalu ve Worcesteru, kde 11. září 1884 bylo na dopoledním koncertě uvedeno Stabat mater Antonína Dvořáka pod skladatelovou taktovkou a večer téhož dne jeho Symfonie č. 6 D dur. Elgara Dvořákova hudba nadchla. Svému příteli, lékaři a amatérskému violoncellistovi Charlesi Williamu Buckovi, napsal: „Přál bych ti slyšet Dvořákovu hudbu. Je prostě úchvatná. Velmi melodická, promyšlená a orchestrace je úžasná: bez ohledu na to, jak málo nástrojů používá, to nikdy nezní ploše. Nedokážu to popsat, to se musí slyšet.“ Tvorbě pro komorní obsazení se Edward Elgar věnoval jen výjimečně. O kompozici smyčcového kvartetu se pokusil několikrát, vždy však práci odložil. Roku 1900 slíbil napsat skladbu pro kvarteto, založené ruským houslistou Adolphem Brodskym, slib však splnil až po osmnácti letech. Dílo je sice Brodského kvartetu věnováno, Smyčcový kvartet e moll op. 83 však zazněl poprvé v londýnské Wigmore Hall 21. května 1919 v provedení pro tuto příležitost sestaveného souboru, který vystoupil jako Britské kvarteto.

Antonín Dvořák
Smyčcový kvartet č. 12 F dur, op. 96 „Americký“, 2. Lento & Serenáda E dur pro smyčcové nástroje, op. 22

Elgarův romantický hudební jazyk je často srovnáván s Dvořákovým. Jejich díla k sobě mají natolik blízko, že jsou mnohdy uváděna v programech společně – častou dvojici tvoří například jejich violoncellové koncerty či Elgarova Serenáda e moll op. 20 a Dvořákova Serenáda E dur op. 22; obě serenády patří k nejpopulárnějším dílm svých autorů. Původně byly serenády hudební zastaveníčka, jaká provozovali zamilovaní kavalíři pod okny svých vyvolených. Instrumentální podoba serenád vytvořila cyklickou formu, jež takové podvečerní vystoupení imituje, včetně příchodu hudebníků, galantního dvoření, i milostné písně. Dvořák zkomponoval Serenádu E dur v květnu 1875, v období, kdy se začaly dostavovat první úspěchy jeho skladeb. Premiéra tohoto díla radostné pohody a potěšení z muzicírování se uskutečnila 10. prosince 1876 v Praze na Žofíně za řízení Adolfa Čecha v provedení spojeného orchestru českého Prozatímního a německého Stavovského divadla, který vystupoval pod názvem Filharmonie.

Smyčcový kvartet F dur op. 96 „Americký“ Antonína Dvořáka (1841–1904) je plodem zmíněného amerického období skladatelovy tvorby. Vznikl bezprostředně po dokončení Symfonie e moll „Z Nového světa“ op. 95 během letních prázdnin, které skladatel trávil v městečku Spilville, kde žila řada usedlíků z Čech. Je odleskem symfonie v utváření tématického materiálu, jejím protikladem v zintimnění výrazu. Druhá věta se typicky dvořákovsky rozezpívá písňovou melodií. Prvními interprety díla byli členové Kneislova kvarteta, kteří je uvedli 1. ledna 1894 v Bostonu; přesně za rok nato je hráli už po padesáté a novou skladbu brzy zařadily do repertoáru také další soubory.