Hledat

Český spolek pro komorní hudbu • Percussion Ensemble JAMU


Koncert bicích nástrojů, toť nezkrocená energie cílená přímo do těl každého z posluchačů. Studentský soubor Percussion Ensemble JAMU s uměleckým vedoucím Martinem Opršálem předvede v Sukově síni hned několik různorodých děl pro tuto skupinu nástrojů. Pianista Dominik Gál připomene, že Bartók za bicí nástroj považoval i klavír.

Koncert z řady HP | Český spolek pro komorní hudbu

Program

Béla Bartók (rr. Martin Opršál)
Allegro barbaro

Per Nørgård 
I Ching
3. The Gentle, the Penetrating (hexagram no. 57) 

Jan Novák
Toccata chromatica                            

John Cage (rr. Martin Opršál)
In a Landscape                    

Nicolas Martynciow
Sweet Swaff                        

Javier Alvarez
Temazcal                            

Mark Berry
Mare tranquilitatis                            

John Psathas
Cloud Folk

Účinkující

Percussion Ensemble JAMU 
Martin Opršál umělecký vedoucí

Dominik Gál klavír

Fotografie ilustrujicí událost Český spolek pro komorní hudbu • Percussion Ensemble JAMU

Rudolfinum — Sukova síň

Účinkující

Percussion Ensemble JAMU  

Percussion Ensemble JAMU založil v roce 1997 Martin Opršál, který je také jeho uměleckým vedoucím. Soubor působí v rámci výuky ansámblové hry na Katedře bicích nástrojů Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. Předmět kromě svého základního poslání vychovávat studenty k detailní práci v malém ansámblu slouží rovněž k nácviku skladeb pro koncertní vystoupení na fakultě i mimo ni. Soubor své kvality prokázal na řadě samostatných vystoupení a festivalů u nás i v zahraničí (mj. Sommersprossen Rotweil 2004, MHF Janáček Brno 2014, Essential Changes 2021 v pražském DOXu či Projekt Voix & Percussion 2023 v polském Gdaňsku) a uvedl české premiéry stěžejních skladeb svého repertoáru – například Ionisation Edgarda Varèse (2010) či Music for 18 Musicians Steve Reicha (2003). 

Za dobu jeho existence prošli souborem dnes již etablovaní hráči (Peter Kosorín – Slovenská filharmonie, Lukáš Krejčí, Radek Tomášek a Petr Hladík – Filharmonie Brno, Martin Kleibl – JAMU Brno, Dalibor Němec – Státní opera Praha, Tomáš Rolek, Kristýna Karchová, Gabriel Chila – Národní divadlo Brno, Adam Druga – Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu, Tereza Nosková, Bohdan Šebestík, Miroslav Greman – pedagogové českých a slovenských konzervatoří, z dalších například Štefan Bugala, Jitka Roudnická, Emil Machain, Jakub Tengler, Stanislav Pliska, Ján Fiala, Petr Kalousek, Zuzana Mečárová, Radim Večeřa, Jan Nepodal). Tento výčet potvrzuje realitu, že personální obsazení ansámblu není stálé, nýbrž se neustále proměňuje podle každoročního aktuálního stavu studentstva. Proto i repertoár se mění a rozvíjí.

Martin Opršál  perkuse

Absolvent oboru bicí nástroje na brněnské konzervatořei a Janáčkově akademii múzických umění Martin Opršál působil ve Státní filharmonii Brno, Mezinárodním orchestru Gustava Mahlera a Orchestru evropského společenství. Jeho hlavním nástrojem je marimba. Jako sólista na tento nástroj spolupracuje s Moravským komorním orchestrem a působí v brněnských souborech Ars Inkognita a Musica nova e rediviva. Se Šárkou Královou tvoří duo marimba-klavír a vystupuje i jako interpret sólových děl pro marimbu.

V roce 1990 se stal jedním ze zakládajících členů Středoevropského souboru bicích nástrojů DAMA DAMA, zaměřeného na interpretaci soudobé hudby pro bicí nástroje s důrazem na vizuální stránku provedení. Společně zvítězili na celoevropské soutěži bicích orchestrů v holandském Enschede a získali ocenění Českého hudebního fondu a České hudební rady. 

V letech 1998–2002 působil Martin Opršál jako místopředseda Společnosti perkusionistů České republiky a od roku 1998 je členem výboru Mezinárodní interpretační soutěže při MHF Moravský podzim. Působí také jako pedagog melodických bicích nástrojů a komorní hry na JAMU. V rámci výuky založil a vede studentský orchestr bicích nástrojů Percussion Ensemble JAMU, se kterým vystupuje u nás i v zahraničí (v ČR soubor vystoupil např. na Expozici Nové hudby nebo na festivalu Mladé pódium 2002 v Karlových Varech).

Martin Opršál spolupracoval na nahrávkách komorní hudby Miroslava Kabeláče a Miroslava Ištvana, interpretačně se také podílel na dvou albech Ivy Bittové a albu „Kolem osy“ skupiny Cymbelín. V roce 2000 vydal sólové CD s názvem Reverbations.

Dominik Gál  klavír

Dominik Gál absolvoval bratislavskou konzervatoř u Petera Čermana a Janáčkovu akademii múzických umění v Brně pod vedením Aleny Vlasákové a Jana Jiraského. Již v průběhu studií debutoval ve Slovenské Filharmonii a stal se laureátem řady klavírních soutěží (např. Yamaha Foundation Scholarship, Mezinárodní Novákova klavírní soutěž, Concorso Musicale Filadelfia, Euregio Piano Award Geilenkirchen, Soutěž studentů slovenských konzervatoří). Své znalosti a dovednosti si dále rozšířil roční stáží na Akademii Muzycznej v polských Katovicích ve třídě Joanny Domańské a Grzegorze Biegase. Koncertuje v České republice i zahraničí. Je pravidelným účastníkem mezinárodních interpretačních kurzů, kde spolupracuje s renomovanými umělci, jako jsou napřílad Alexander Strukov, Balázs Szokolay, Andrzej Jasiński, Philippe Giusiano, Wojciech Świtała, Zbigniew Raubo či Eugen Indjič. Stal se také stipendistou mezinárodních mistrovských kurzů The International Holland Music Sessions, kde kromě koncertní činnosti studoval pod vedením významných pedagogů (Lee Kum Sing, Matti Raekallio nebo Jacques Rouvier). V současnosti je posluchačem doktorského studia na katedře klavírní interpretace a katedře bicích nástrojů JAMU v Brně, zaměřuje se na sólovou klavírní tvorbu Jana Nováka. Od roku 2019 působí jako pedagog hlavního oboru na Konzervatoři v Brně a bývá členem porot klavírních soutěží.

Skladby

Béla Bartók
Allegro barbaro

Per Nørgård
I Ching & 3. The Gentle, the Penetrating (hexagram no. 57)

Jan Novák
Toccata chromatica

John Cage
In a Landscape

Nicolas Martynciow
Sweet Swaff

Javier Alvarez
Temazcal

Mark Berry
Mare tranquilitatis

John Psathas
Cloud Folk