Po studiích na konzervatoři, během nichž se stal členem Filharmonie Brno, Mezinárodního orchestru Gustava Mahlera a Orchestru Evropské unie (spolupráce s dirigentem Claudio Abbadem), dále studoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde nyní působí pedagogicky v oboru melodických bicích nástrojů (vedoucí katedry bicích nástrojů) a komorní hry. Byl jedním ze zakládajících členů Středoevropského souboru bicích nástrojů DAMA DAMA a zvítězil s ním v mezinárodní soutěži bicích orchestrů v Nizozemsku.
Jeho hudební prioritou je hra na marimbu (CD Reverberations se sólovou a komorní hudbou pro marimbu) a další melodické bicí nástroje: skladby pro ně napsané cílevědomě uvádí na svých koncertech v českých nebo světových premiérách. Vede také mistrovské kurzy o interpretaci soudobé hudby pro marimbu a je zván do porot českých i zahraničních interpretačních soutěží.
Je vyhledávaným interpretem komorní hudby. Spolupracuje s pražským orchestrem BERG, brněnským Ensemble Opera Diversa a Ostravským centrem nové hudby. Spoluzaložil soubor OK Percussion Duo, jenž se zabývá tvorbou a interpretací soudobé hudby pro bicí nástroje. Improvizačním projektům se věnuje v ansámblu Dust in the Groove. Rovněž se podílel na dvou CD Ivy Bittové a s jazzovou legendou Joe Zawinulem vytvořil album Stories of the Danube.
Martin Opršál účinkoval sólově či v ansámblech na řadě koncertů a hudebních festivalů v zemích střední a západní Evropy, v Japonsku, Koreji a USA. Jako sólista vystoupil například s PKF – Prague Philharmonia, dále s filharmoniemi z Ostravy, Brna, Hradce Králové, Zlína, Olomouce a Karlových Varů.