Sonáta A dur pro violoncello a klavír, op. 69, je třetí z pěti violoncellových sonát Ludwiga van Beethovena. První náčrty díla se v Beethovenově skicáři objevují od září 1807 do začátku roku 1808 vedle konceptů určených 5. symfonii a houslovému koncertu. Náčrty dokladují, jak Beethoven průběžně skladbu upravoval a měnil. Autor výrazně zrovnoprávnil úlohy obou nástrojů, na rozdíl od prvních dvou raných violoncellových sonát op. 5, které byly virtuózní především pro klavír a jež Beethoven provedl jako šestadvacetiletý s violoncellistou Jean-Pierrem Duportem v Berlíně.
V době, kdy vznikala třetí violoncellová sonáta, se skladatel musel vyrovnávat s postupující hluchotou. Vídeňským koncertem 22. prosince 1808 se definitivně rozloučil s aktivní kariérou klavíristy a soustředil se jen na komponování, veden pouze vlastním instinktem a vnitřní zvukovou představou. Finančně byl naštěstí zajištěn rentou, kterou mu každoročně poskytovala skupina vysoce postavených šlechticů. K jejímu získání výrazně napomohl Ignaz von Gleichenstein, skladatelův přítel a amatérský violoncellista. Beethoven mu chtěl z vděčnosti dedikovat už svůj 4. klavírní koncert, o dílo však projevil značný zájem arcivévoda Rudolf, Beethovenův žák a jeden z výše zmíněných sponzorů, takže dedikaci změnil ve prospěch císařova bratra. Gleichensteinovi to vysvětlil a slíbil mu „příští dílo, jímž Vám bude dáno vše, co patří našemu přátelství“. Tím se stala právě Violoncellová sonáta č. 3 A dur. Její premiéra se konala 5. března 1809 ve Vídni. Na violoncello hrál Nikolaus Kraft, syn českého violoncellisty Antonína Krafta a první interpret Beethovenova Trojkoncertu, spolu s klavíristkou Dorotheou von Ertmann. Premiéra byla velmi úspěšná. První notové vydání vyšlo u Breitkopfa v Lipsku, obsahovalo však mnoho chyb a špatné opusové číslo 59. Beethovena se to dotklo a usiloval o nápravu v pozdějších edicích. Pro dnešní podobu sonáty bylo směrodatné provedení violoncellistou Razumovského kvarteta Josephem Linkem a klavíristou Carlem Czernym v roce 1816, jejichž korekce Beethoven následně autorizoval.
Pětadvacetiminutová sonáta je rozdělena do tří vět. Beethoven poznamenal na rukopisu autografu „Inter lacrymas et luctus“ (V slzách a smutku), nicméně dílo, zejména jeho první věta, působí naopak pozitivně, radostně, klidně. Vysvětlení onoho „inter lacrymas“ snad nabízí jedno z témat druhé věty, nápadně připomínající citaci Bachovy árie „Es ist vollbracht“ (Dokonáno jest) z Janových pašijí, ale není vůbec jisté, zda to vůbec bylo Beethovenovým záměrem. V této violoncellové sonátě chybí plnohodnotná volná věta, již nahrazuje pomalý osmnáctitaktový úvod věty třetí, smutně vznešený, s vypjatou emocionalitou. Následuje živé finále v sonátové formě, s bravurními i klidnějšími epizodami a expresivní závěrečnou kodou.