Na podzim roku 1905 se v Brně schylovalo k národnostně sociálním bouřím. Čeští dělníci z mnoha brněnských továren spojili svůj boj za sociální pokrok s úsilím intelektuálů a studentů o vznik české univerzity v Brně. U příležitosti tzv. Volkstagu, sněmu majoritní komunity brněnských Němců, kteří byli proti založení české vysoké školy, došlo v Brně 1. října 1905 k fyzickým střetům obou znesvářených stran. Zasahovalo přitom rakouské četnictvo i vojsko. Přitom byl bodákem smrtelně zraněn truhlářský tovaryš František Pavlík, člen brněnské Sokolské jednoty, a to přímo před vchodem do Besedního domu, centra a symbolu českého kulturního života.
Na tuto událost okamžitě – jako jediný z brněnských umělců – zareagoval Leoš Janáček (1854–1928) novou klavírní sonátou. Poprvé byla provedena klavíristkou Ludmilou Tučkovou 27. ledna 1906 v Brně. Z původně třívěté skladby se zachovalo pouze dvouvěté torzo: Janáček větu třetí, Pohřební pochod, den před chystanou premiérou interpretce doslova vytrhl z partu a zničil. Ani se zbytkem nebyl příliš spokojen a po pražském provedení rukopis zahodil do Vltavy! Později o svém impulzivním činu s lítostí poznamenal: „Toho dne to všecko uplavalo po vodě jako bílé labutě.“ V roce 1924 (o Janáčkových sedmdesátých narozeninách) však Tučková oznámila, že stále vlastní kopie prvních dvou částí sonáty, což umožnilo jejich vydání tiskem. Tato dvouvětá verze sonáty zazněla poprvé 23. listopadu 1924 ve Vinohradském divadle v Praze v interpretaci Jana Heřmana pod názvem Sonáta 1. X. 1905 „Z ulice“. Obě její části – Předtucha a Smrt – obsahují typické prvky janáčkovské kompoziční práce: hlavní nápěvy se imitačně prolínají, figurační sčasovky udržují dramatické napětí, změny nálad umocňují prodlevy. Dílo je výkřikem proti brutalitě a zvůli. Náleží k tomu nejzásadnějšímu, co bylo v první polovině dvacátého století v klavírní hudbě vytvořeno.
Když se Rusko po vstupu do první světové války stalo pro rakouskou monarchii nepřítelem číslo jedna, Janáček jako předseda literárního Ruského kroužku v Brně zažíval těžké časy. Počáteční postup carských vojsk do Východního Pruska byl zastaven u Tannenbergu, zatímco Janáček naivně vyhlížel příchod Rusů na Moravu a následný konec Rakouska-Uherska. „V sonátě pro housle a klavír z roku 1914 slyšel jsem v podrážděné mysli již již třeskot ostré ocele“, napsal později. Už několik let byl rakouskou policií veden jako politicky podezřelý. Nyní byl Ruský kroužek z moci úřední rozpuštěn, vymazán ze spolkového registru a policejně prověřován. Janáčka povolali k výslechu. Zdenka Janáčková naštěstí včas zničila manželovu kompromitující korespondenci a jednatelka kroužku Olga Vašková spálila vše, co zavánělo rusofilstvím. Nakonec pomohla i manželka rakouského vojenského prokurátora, která bývala Janáčkovou žačkou a vyšetřovatele přesvědčila, že skladatel je neškodný excentrik, jehož zajímá jen hudba.
Z Janáčkovy čtyřvěté Sonáty pro housle a klavír je nejstarší Balada, původně scherzová třetí část, která v pozdějších revizích definitivně zaujala místo věty druhé. Převažující „ruská“ atmosféra této věty souvisí nejspíš s připravovanou operou Káťa Kabanová a s předchozí violoncellovou Pohádkou. Téma čtvrté věty vychází z písně rekrutů „Keď já smutný půjdem na tu vojnu“. Houslový virtuos Jaroslav Kocian novou sonátu hrát odmítl. Janáček ji tedy přepracoval, měnil pořadí vět, některou hudbu vyřadil, jiná naopak přibyla. Revizi v roce 1916 následovaly další korekce v letech 1917–1921. I když proces krystalizace díla není zcela jasný, janáčkovskou muzikoložku Alenu Němcovou vedl k názoru, že sonáta jako celek byla zkomponována ještě před 1. světovou válkou. Premiéra díla se konala na koncertě nově založeného Klubu moravských skladatelů 24. dubna 1922 v Brně v interpretaci houslisty Františka Kudláčka a klavíristy Jaroslava Kvapila.