Program
Pavel Bořkovec
Smyčcový kvartet č. 5 (32')
Vilém Tauský
Meditace pro smyčcové kvarteto (8')
— Přestávka —
Peter Seabourne
Fall (premiéra) (25')
Více informací o programu najdete níže.
Přední český soubor Pavel Bořkovec Quartet se etabloval jako vynikající interpret hudby 20. století. Tu od kvarteta uslyšíme i v Sukově síni. Jeho hostem bude hornista Ondřej Vrabec, který zahraje dílo svého blízkého uměleckého přítele, britského autora Petra Seabourna.
Koncert z řady HP | Český spolek pro komorní hudbu
Pavel Bořkovec
Smyčcový kvartet č. 5 (32')
Vilém Tauský
Meditace pro smyčcové kvarteto (8')
— Přestávka —
Peter Seabourne
Fall (premiéra) (25')
Pavel Bořkovec Quartet
Ondřej Hás housle
Marek Blaha housle
Matěj Kroupa viola
Štěpán Drtina violoncello
Ondřej Vrabec lesní roh
Jan Sedláček dirigent
Pavel Bořkovec Quartet
Pavel Bořkovec Quartet, finalista soutěže Johannesa Brahmse v rakouském Pörtschachu, vznikl v roce 2011 a od té doby na sebe upozorňuje především nevšední dramaturgií svých koncertů. Spojením čtyř talentovaných umělců vzniklo mimořádné hudební těleso, které se jako jedno z mála u nás systematicky věnuje také soudobé hudbě. Díky repertoárové neotřelosti a bezchybnému interpretačnímu provedení v podání Pavel Bořkovec Quartetu si i moderní hudba získává velmi rychle své příznivce napříč celým posluchačským spektrem.
Kromě děl klasické kvartetní literatury a soudobých děl leží těžiště práce souboru v kvartetním díle Pavla Bořkovce, jehož komplet natočil pro Český rozhlas. Kromě nahrávek pro ČRo má kvarteto na kontě také několik CD vydaných v ČR i zahraničí, jako například hornové kvintety s hornistou Ondřejem Vrabcem či album s nikdy nenatočenými díly Anisima Aslamase, Pavla Bořkovce a Emila Františka Buriana. Již o tomto debutovém albu souboru napsal Milan Bátor: „Nebudu zveličovat, když tuto interpretaci označím jako hloubavou, filozoficky hledačskou, energickou, upřenou ke středu, dokonale vybroušenou a ve své odvážnosti empiricky objevnou!“ Snaha kvarteta soustavně uvádět soudobou českou hudbu dále vyústila mimo jiné ve spolupráci s Jiřím Adámkem a Martinem Smolkou na komorní opeře Bludiště seznamů. Nápadná je i spolupráce s organizací Post Bellum.
Všichni členové kvartetu jsou absolventi Akademie múzických umění v Praze a laureáti českých i mezinárodních soutěží v sólové hře. V současnosti se kromě Pavel Bořkovec Quartetu věnují komorní hře i v jiných souborech a uskupeních, nebo působí jako orchestrální hráči (Štěpán Drtina je členem orchestru Národního divadla, Ondřej Hás jeho koncertním mistrem, Marek Blaha je členem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK), Matěj Kroupa skládá scénickou hudbu pro divadlo.
Ondřej Vrabec lesní roh
Ondřej Vrabec je díky své všestrannosti nevšední osobností české hudební scény. Již po více než dvě desetiletí úspěšně rozvíjí uměleckou dráhu jako oceňovaný dirigent, ostřílený sólohornista České filharmonie, vyhledávaný komorní hráč, respektovaný pedagog hlavního oboru na Akademii múzických umění v Praze a od sezony 2022/2023 též šéfdirigent Karlovarského symfonického orchestru.
Je absolventem Pražské konzervatoře, Akademie múzických umění v Praze a četných mistrovských kurzů. Jako dirigent vystupuje s mnohými zahraničními i s většinou českých orchestrů, včetně České filharmonie, kde zastával funkci asistenta šéfdirigenta a se kterou nahrál tři CD. Po mnoho let byl stálým členem mezinárodního týmu dirigentů oceňovaných festivalů soudobé tvorby – Ostrava Days a NODO. K jeho operním počinům patří světové premiéry oper Sezname, otevři se! Martina Smolky, Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu Petra Cíglera nebo Encounter Mojiao Wang.
V roli sólisty vystoupil s desítkami domácích i zahraničních orchestrů (mj. Česká filharmonie, Královská Vlámská filharmonie, Nagoya Philharmonic Orchestra, Bayerisches Kammerorchester, NCPAO Peking, Sólistes Européens Luxembourg) pod vedením významných dirigentů (sir John Eliot Gardiner, Edo de Waart, Vladimir Ashkenazy ad.). Publiku se představil též sólovými recitály a intenzivně se věnuje komorní hře (Brahms Trio Prague, PhilHarmonia Octet, Maurice Bourgue Ensemble, Juventus Quintet, Czech Philharmonic Horn Club aj.). Realizoval mnoho snímků pro Český rozhlas a CD titulů, které byly oceněny významnými hudebními periodiky jako jsou například BBC Music Magazine, Fanfare, Gramophone, Pizzicato ad. Ondřej Vrabec hraje výhradně na prvotřídní lesní roh české výroby LHR 883 „Tribute“, který vyvinul společně s manufakturou Josef Lídl.
Jan Sedláček dirigent
Pavel Bořkovec
Smyčcový kvartet č. 5
Skladatelům meziválečného období zůstává domácí hudební prostředí ještě mnoho dlužno. Jména Emila Františka Buriana, Iši Krejčího, Pavla Haase i Aloise Háby jsou hudebně vzdělanému publiku nejspíš známá, jejich hudba si však cestu na koncertní pódia razí stále velmi pomalu a zdá se, jako by byla vyhrazena hrstce fajnšmekrů a odsouzena ke spíše sporadickému uvádění. Nejinak je tomu v případě Pavla Bořkovce. Mezi soubory, které se snaží hudbu mimořádně talentovaných osobností nedávné české hudební historie přinášet na světlo čím dál častěji, patří také Pavel Bořkovec Quartet. Založil jej skladatelův pravnuk, violista Matěj Kroupa.
Bořkovec se narodil do rodiny, která měla k hudbě a kultuře velmi blízko. Už během gymnaziálních studií se mladý Pavel zdokonaloval ve hře na housle a klavír. Postupně pronikal také do světa harmonie a hudební teorie, ale profesionální hudební dráha, zejména kvůli otcově nedůvěřivosti k uměleckému povolání, nebyla na pořadu dne. Do Bořkovcovy rané dospělosti zasáhla první světová válka, kterou strávil na frontě v jižním Tyrolsku. Po skončení války a návratu do Prahy už znovu nenastoupil k započatému studiu filozofie a literatury a více se věnoval skladbě. Nejprve u Josefa Bohuslava Foerstera, později u Jaroslava Křičky a od roku 1925 u Josefa Suka na Pražské konzervatoři. Bořkovcovy skladby zpočátku vycházely z novoromantické tradice, později však tíhnul k novým kompozičním přístupům, které objevoval v hudbě Igora Stravinského, Paula Hindemitha či Arthura Honeggera.
V roce 1932 se stal zakládajícím členem hudební skupiny Mánesa a postupem času se stal jednou z vůdčích postav české hudební avantgardy. Smyčcový kvartet č. 5 vzniknul o další čtvrtinu století později, během které si Bořkovec vypracoval osobitý kompoziční styl. Propsaly se do něj vlivy výše zmiňovaných velikánů evropské hudby, stejně jako inspirace lidovou tvorbou a v pozdějších letech i křesťanstvím. Základem Bořkovcova skladatelského rukopisu se stala propracovaná vnitřní formální kompoziční struktura vyvážená citem pro široké spektrum nástrojových barev a výraz, který dokáže obsáhnout všechny nálady od dramatických a vášnivých až po lyricky zpěvné a meditativní.
Odkaz Pavla Bořkovce zůstal budoucím generacím zachován nejen v jeho hudebních dílech, ale také v osobnostech, které umělecky vychoval. Během dvaceti let působení na pražské Akademii múzických umění jeho třídou prošli významní skladatelé české hudby 2. poloviny 20. století, například Petr Eben, Vladimír Sommer či Jan Klusák.
Vilém Tauský
Meditace pro smyčcové kvarteto
Po celé 20. století mohli skladatelé těžit z pestré škály inspirací od radostných až po ty mimořádně traumatizující. Do barvité mozaiky, kterou zanechalo v české hudbě, přispěl svým dílem také Vilém Tauský. Syn operní pěvkyně a synovec známého operetního skladatele Leo Falla se narodil do rodiny s mimořádně bohatým kulturním a hudebním zázemím. A bohužel také s židovskými kořeny. Rodák z moravského Přerova se měl stát právníkem, avšak múzické puzení u něj záhy převládlo. Nastoupil tedy nejprve na konzervatoř v Brně, kde jako učitele ještě zastihnul Leoše Janáčka, a později přešel do Prahy k Josefu Sukovi. Souběžně se skladbou rozvíjel také svou dirigentskou kariéru a před odchodem z vlasti působil jako korepetitor a dirigent v brněnské opeře.
Československo opustil Tauský měsíc po začátku nacistické okupace v dubnu 1939. Za pomoci ředitele brněnské opery Václava Jiřikovského (později popraveného v Osvětimi pro jeho liberální smýšlení) a ředitele Ruské konzervatoře v Paříži Nikolaje Čerepnina dostal povolení vycestovat do Francie. V Paříži se Tauský zapojil do kulturního života po boku svých krajanů, mezi nimiž byli Bohuslav Martinů, Jiří Mucha či Vítězslava Kaprálová. Tauský působil jako vojenský kapelník a založil orchestr, pro který Martinů zkomponoval svou Polní mši. Kapitulace Francie v červnu 1940 však znemožnila premiéru a namísto koncertování museli umělci opustit Paříž a hledat útočiště jinde. Zatímco Martinů s manželkou se vydali na náročnou cestu do Spojených států amerických, Tauský se přesunul na jih Francie. Tam se dostal na jugoslávskou loď přepravující uhlí, která jej dopravila do Velké Británie.
Anglie sužovaná válkou a vyčerpaná tři měsíce trvající leteckou bitvou o Británii utrpěla v noci ze 14. na 15. listopadu 1940 další tragickou ránu. Německý bombový útok zanechal v troskách město Coventry, které se stalo jedním ze symbolů válečných hrůz. Společně s dalšími příslušníky československé vojenské jednotky byl Tauský vyslán do zničeného města, aby pomáhal s odklízením trosek. Ve svých pamětech o této zkušenosti napsal: „…žádné Coventry už neexistovalo. Jediné, co zůstalo, byla věž staré katedrály, která se tyčila na pozadí noční oblohy. Mezi mrtvými těly a ohněm, pouze tato věž se zdála být symbolem naděje.“ Pod dojmem zkázy, kterou zde spatřil, zkomponoval Meditaci pro smyčcové kvarteto „Coventry“. Premiéra se uskutečnila v londýnské Národní galerii v rámci koncertní série, kterou během války pořádala pianistka Myra Hess. V samotném Coventry skladba zazněla až v roce 2000. V Den válečných veteránů ji tam za přítomnosti biskupů z Coventry a Drážďan uvedl Martinů Quartet.
Poválečná léta přinesla Tauskému osud, který v drobných obměnách potkal celou řadu českých rodin. Již během války se oženil, Velkou Británii přijal jako svůj nový domov a do Československa se podíval už jen dvakrát. V Anglii se Tauský etabloval jako operní dirigent, skladatel a zejména neúnavný propagátor a ambasador české hudby. Ještě během války uvedl v Liverpoolu Mou vlast a intenzivně se zasazoval o provádění děl Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, ale i Viktora Ullmanna nebo Pavla Haase.
Peter Seabourne
Fall
Dílo současného anglického skladatele Petera Seabourna se na programu dnešního koncertu neobjevuje náhodou. Ondřej Vrabec jeho skladby uvádí pravidelně, a to nejen jako hornista, ale také jako dirigent. Kvintet pro lesní roh a smyčcové kvarteto s názvem Fall navíc skladatel zkomponoval přímo jemu na míru. Čtyřvětá skladba vznikla v roce 2020 a o dva roky později ji Vrabec společně s Pavel Bořkovec Quartet zaznamenali na nahrávce, kde se kromě Seabournovy skladby objevují také hornové kvintety Wolfganga Amadea Mozarta, Ludwiga van Beethovena a Seabournova přítele a učitele Robina Hollowaye.
Inspiraci pro čtyřvětou kompozici našel Seabourne v umění své manželky, výtvarnice Marcelle. „Moje žena vyvinula originální formu jednotisku a tuto techniku využila pro svou sérii abstraktních obrazů inspirovaných básní Alfreda Tennysona Ring Out, Wild Bells. Jeden z těchto obrazů dýchal atmosférou renesančních a barokních zobrazení Posledního soudu a vyhnání padlých andělů – nebesa se otevřou a paprsek světla se valí dolů osvěcuje létající postavy, jak procházejí dovnitř a ven z tohoto světla,“ objasňuje původ své skladby sám autor a dodává: „Na základě tohoto obrazu jsem vytvořil čtyřvětou skladbu, která se vyznačuje neustálým pohybem a neklidem. Úvodní věta staví do kontrastu téměř brucknerovské pasáže tajemného lesního rohu doprovázené tremoly proti vířícím heterofonním proudům. Dochází k neklidnému závěru, který si není jistý svým rozuzlením ani náladou. Druhou větu jsem postavil jako scherzo, plné nervózní roztěkanosti a nestability. Třetí věta je písní na rozloučenou (moje žena v té době pomalu odcházela) – něžná a melancholická, dvakrát přerušena chladným vánkem, trochu připomínající Schubertovu Lípu ze Zimní cesty. Mimochodem, původní titul, který Wilhelm Müller svému básnickému cyklu dal, zněl ‚Písně z posmrtných spisů putujícího hráče na lesní roh‘). Finále je noční jízda, ve které jezdec závodí, aby se dostal do bezpečí. Zdá se, že se to podaří, ale osud má jiné plány, a věta končí těžkopádným, bodavým tancem zoufalství.“