Program
George Crumb
Jedenáct ozvěn podzimu
Erich Wolfgang Korngold
Klaunské písně, op. 29
Arnold Schönberg
Pierrot lunaire, op. 21
Melodram Pierrot lunaire Arnolda Schönberga neobohatil klasickou hudbu pouze o kanonický kus, ale i o ustálené nástrojové seskupení: kvinteto „pierrot ensemble“. Jedinečnou barevnou kombinaci dřevěných dechů, smyčců a klavíru uslyšíme v podání kurátora letošní sezony ČSKH Petra Popelky a jeho hudebních přátel z předních norských orchestrů.
Koncert z řady VP | Český spolek pro komorní hudbu
George Crumb
Jedenáct ozvěn podzimu
Erich Wolfgang Korngold
Klaunské písně, op. 29
Arnold Schönberg
Pierrot lunaire, op. 21
Petr Popelka klavír
Magnus Boye Hansen housle, viola
Ernst Simon Glaser violoncello
Björn Nyman klarinet, basklarinet
Cecilie Loken flétna, pikola
Christina Bock zpěv
Petr Popelka klavír
Petr Popelka, který se v poslední době etabloval jako jeden z nejinspirativnějších mladých českých dirigentů, vstupuje v sezoně 2024/2025 do svého prvního roku působení na pozici šéfdirigenta Vídeňských symfoniků. Tato prestižní funkce, která následovala po Popelkově několikaletém vedení Norského rozhlasového orchestru, mu však nebrání v plnění dalších dirigentských povinností také u nás. I nadále tak zastává pozici šéfdirigenta a uměleckého ředitele Symfonického orchestru Českého rozhlasu.
Popelka však začínal jako kontrabasista. Tento nástroj studoval nejprve v Praze, poté ve Freiburgu a po skončení studií nastoupil do angažmá Drážďanské Staatskapelle, kde jako zástupce sólokontrabasisty působil téměř deset let. Přiznává však, že již za dob studií ho začalo zajímat dirigování, podnícené vlastní kompoziční činností a dále rozvíjené na soukromých lekcích, a proto se pozorování práce dirigenta stalo součástí jeho drážďanské pracovní náplně. „Každá denní služba v orchestru byla pro mě vlastně malým mistrovským kurzem,“ dodává. Od roku 2016 se rozhodl dirigování začít věnovat intenzivně. Prošel několika mistrovskými kurzy a profesionálním vedením mj. Vladimira Kiradjieva či Alana Gilberta a již rok nato získal cenu Neeme Järviho pro nejmladšího dirigenta Akademie Menuhinova festivalu ve švýcarském Gstaadu a stal se Gilbertovým asistentem u orchestru NDR Elbphilharmonie.
Kromě koncertního působení se věnuje i opeře; působil například v Norské státní opeře v Oslu, drážďanské Semperoper nebo v pražském Národním divadle. Kromě dirigování se však nevzdává ani hraní na kontrabas, výjimečně i na klavír, a tak ho můžeme na podiu čas od času slyšet jako komorního hráče.
Magnus Boye Hansen housle, viola
Norský houslista a violista Magnus Boye Hansen vystudoval Barratt Due Institute of Music v Oslu, Universität der Künste v Berlíně a Hudební akademii v Oslu pod vedením Mortena Carlsena, Geira Inge Lotsberga, Axela Gerhardta a Larse Anderse Tomtera. Kromě pozice houslisty v Norském rozhlasovém orchestru je aktivním komorním hráčem – od roku 2018 je členem kritikou oceňovaného smyčcového kvarteta Oslo Quartet – a pravidelně hraje na festivalech v Norsku i v zahraničí.
Ve spolupráci s klavíristou Mathiasem Susaasem Halvorsenem a violoncellistou Stevenem Walterem vytvořil úspěšný projekt „Lights Out“, který přináší koncerty hrané v absolutní tmě. Od roku 2011 pravidelně koncertují v Norsku, na Islandu, v Německu a Nizozemsku, včetně vystoupení na Stuttgarter Festspiele, Düsseldorf-festivalu, Grachten Festivalu a Portland Chamber music festivalu.
Ernst Simon Glaser violoncello
„Mladý sólista roku 2001“ Ernst Simon Glaser se ve svých 22 letech – po studiích u Ralpha Kirshbauma – stal koncertním mistrem violoncell v Trondheimském symfonickém orchestru. Stejnou pozici poté zastával v orchestru Norské opery a v současné době u Göteborského symfonického orchestru.
Aktivně se věnuje provozování soudobé hudby – nedávno například premiéroval pod taktovkou skladatele violoncellový koncert Petera Eötvöse. Pracuje také na projektu „Rozhovory s J. S. Bachem“, který propojuje Bachovu hudbu se současnými přístupy a vytváří tak průnik mezi minulostí současností. Fascinace soudobou hudbou je zřejmá také při nahrávání: jeho album se skladbou Tommieho Haglunda „Flaminis Aura“ bylo nominováno na švédskou Grammy.
Jako pedagog vyučoval Glaser na hudební konzervatoři v Trondheimu a na Norské hudební akademii jako asistent Trulse Mørka. Kromě výuky na Barratt-Due Music Institute v Oslu vedl mistrovské kurzy doma i v zahraničí. Hraje na violoncello postavené okolo roku 1680 v Cremoně Francescem Ruggierim.
Björn Nyman klarinet, basklarinet
Jeden z nejvýznamnějších klarinetistů své generace v severském regionu Björn Nyman je vyhledávaným komorním hráčem i sólistou. V současné době zastává pozici prvního klarinetisty v Norském rozhlasovém orchestru a Norském komorním orchestru.
Finský rodák studoval na pod vedením Hanse Christiana Bræina a Leifa Arne Pedersena na Norské hudební akademii, kde nyní sám vyučuje, a u Yehudy Gilada na Jihokalifornské univerzitě v Los Angeles. Do mezinárodního povědomí se dostal díky titulu laureáta dvou prestižních mezinárodních klarinetových soutěží: soutěže ARD v Mnichově (2003) a soutěže Carla Nielsena v Odense (2005). V devatenácti letech byl jmenován prvním klarinetistou Laponského komorního orchestru a později i Orchestru mladých Gustava Mahlera, díky čemuž spolupracoval s Pierrem Boulezem a Claudiem Abbadem.
Kromě tradičního repertoáru se Nyman věnuje také soudobé hudbě. V roce 2021 premiéroval klarinetový koncert Jukky Linkoly; nahrál také koncert Jana Erika Mikalsena, který mu skladatel věnoval.
Cecilie Loken flétna
Přední norská flétnistka Cecilie Løken je všestrannou umělkyní. Působila jako první flétnistka Bergenské filharmonie, Norské opery v Oslu či Královské opery ve Stockholmu a stále je aktivní sólistkou: vystupuje se Švédským rozhlasovým orchestrem, Královskou filharmonií Stockholm, Norským komorním orchestrem či zmíněnou Bergenskou filharmonií. Se soubory Orfeus Barock a Bergen Barokk se představila také na barokní flauto traverso.
Vystoupila na festivalech, jako jsou Beijing Music Festival, Music at St Denis v Paříži či Music in the Hills v New Yorku, a ve slavných koncertních sálech (Carnegie Hall, sál Berlínské filharmonie, amsterdamský Concertgebouw, Salzburg Festspielhaus aj.), ve kterých představila mj. své vlastní skladby.
Kromě hraní se zabývá i hudební pedagogikou: působila na několika hudebních školách ve Skandinávii a dosud pořádá množství mistrovských kurzů. Je též autorkou několika multižánrových projektů, které kombinují prvky divadla, hudby a tance.
Christina Bock zpěv
Německá mezzosopranistka Christina Bock je známá svým jasným a barevným hlasem, který na jevišti uplatňuje při ztvárňování nebojácných a odvážných postav. V divadle poprvé profesionálně vystoupila ve 20 letech, předtím byla jednu sezonu členkou Mezinárodního operního studia Badische Staatstheater Karlsruhe. V letech 2012–2020 působila v angažmá drážďanské Semperoper, kde zpívala veškerý lyrický repertoár, včetně rolí jako Octavian, Cherubín, Niklausse nebo Hänsel. Je stálým hostem Vídeňské státní opery a hostuje také například v londýnské Královské opeře, Bavorské státní opeře či v Opéra Bastille. Objevila se též na Salcburském festivalu. V sezoně 2024/25 dále debutuje v Teatro de la Maestranza a v Opéra Royal de Wallonie.
Kromě divadel pravidelně vystupuje jako sólistka orchestrálních koncertů, recitálů i s různými komorními hudebními soubory, včetně pravidelné spolupráce s Raschèr Saxophone Quartet. Můžeme ji slyšet na mezinárodních festivalech i při vystupování v mezioborových projektech.
George Crumb
Jedenáct ozvěn podzimu
Erich Wolfgang Korngold
Klaunské písně, op. 29
Arnold Schönberg
Pierrot lunaire, op. 21