Program
Lera Auerbach
Klavírní trio č. 1, op. 28 (13')
Mieczysław Weinberg
Klavírní trio, op. 24 (30')
— Přestávka —
Antonín Dvořák
Klavírní trio č. 4 e moll, op. 90 „Dumky“ (34')
Přesnost a horečná intenzita. Na to se podle odborné kritiky lze těšit, pokud jde o Trio Zimbalist. Mladý, ale již oceňovaný soubor složený z absolventů filadelfského Curtisova institutu do Česka přicestuje v rámci sezony ČSKH poprvé. V programu inspirativně kombinuje českou klasiku se soudobým pojetím klavírního tria skladatelky Lery Auerbach.
Koncert z řady I | Český spolek pro komorní hudbu
Lera Auerbach
Klavírní trio č. 1, op. 28 (13')
Mieczysław Weinberg
Klavírní trio, op. 24 (30')
— Přestávka —
Antonín Dvořák
Klavírní trio č. 4 e moll, op. 90 „Dumky“ (34')
Trio Zimbalist
Josef Špaček housle
Timotheos Gavriilidis-Petrin violoncello
George Xiaoyuan Fu klavír
Trio Zimbalist
Trio Zimbalist sklízí uznání kritiky za „preciznost a nespoutanou energii“ (řecký EfSyn). Na festivalu Nights of Classical Music v athénské Gennadius Library, kde trio v roce 2021 působilo jako rezidenční soubor, bylo dále oceněno za „živost a energičnost hry“ a vystoupení, která byla „ryzím požitkem!“ (Athinorama). Členové tria jsou všichni absolventy Curtisova hudebního institutu ve Filadelfii a jako sólisté a komorní hráči jsou žádáni po celé Evropě i ve Spojených státech. Dohromady tvoří nenapodobitelný soubor s repertoárem od mistrovských děl romantismu až po nejvýznamnější současné skladatele, jak odhaluje i jejich debutové album s díly Lery Auerbachové, Mieczysława Weinberga a Antonína Dvořáka, jež vyšlo v lednu 2024 u labelu Curtis Studio.
Název tria je odvozen od proslulého houslového virtuosa Efrema Zimbalista, který na Curtisově hudebním institutu působil jako pedagog a ředitel celkem čtyřicet let. Jeho odkaz se Trio Zimbalist snaží následovat prostřednictvím svého závazku k umělecké dokonalosti; zároveň také soubor navazuje na předchozí světové soubory, které vznikly na Curtisově institutu. Studovali u pedagogů z Guarneri Quartet, Beaux Arts Trio a Chicago Chamber Musicians.
Český houslista Josef Špaček, oceňovaný pro široký rozsah barevnosti zvuku a virtuózní hru, se stal jedním z předních houslistů své generace. Je vyhledávaným sólistou a se svými houslemi Guarneri del Gesù z roku 1732 „LeBrun; Bouthillard“ pravidelně vystupuje s nejvýznamnějšími orchestry po celém světě, mimo jiné s Orchestre de Paris, Philadelphia Orchestra, Academy of St Martin in the Fields, Tokijským symfonickým orchestrem či s Českou filharmonií, kde v minulosti působil také jako koncertní mistr. Jako nadšený komorní hráč spolupracoval s Gilem Shahamem, Yujou Wang, Jamesem Ehnesem, Noahem Bendixem-Balgleyem a Kianem Soltanim.
Violoncellista Timotheos Gavriilidis-Petrin se narodil v řecké Soluni, je prvním violoncellistou Aténského státního orchestru a uměleckým ředitelem festivalu mladých umělců Samos. Mezinárodního uznání dosáhl jako laureát prestižní Mezinárodní violoncellové soutěže Paulo ve Finsku. V roce 2016 sólově debutoval v USA s Kansas City Symphony pod vedením Roberta Spana, dále vystoupil například s Helsinskou filharmonií, Tapiola Sinfonietta či Israel Camerata. Jako nadšený komorní hráč se Petrin účastnil mimo jiné Marlboro Music Festival, Chamberfest Cleveland nebo Steans Music Institute v Ravinii.
Čínsko-americký klavírista George Xiaoyuan Fu si získává mezinárodní pověst podmanivého interpreta s výraznou inteligencí a citlivostí. Jako sólista se představil s orchestry, jako jsou Národní symfonický orchestr, Baltimorský symfonický orchestr nebo Tanglewood Music Center Orchestra, a vystupoval v mnoha slavných sálech (Kennedy Center, Carnegie Hall, Wigmore Hall, Seiji Ozawa Hall v Tanglewoodu ad.). Jeho živá vystoupení a rozhovory bylo možné vyslechnout též v pořadu In Tune na BBC Radio 3 a Performance Today na National Public Radio. Fu je také aktivním skladatelem a interpretem soudobé hudby; spolupracoval například s Krzysztofem Pendereckým, Harrisonem Birtwistlem, Matthewem Aucoinem či Freyou Waley-Cohenovou.
Lera Auerbach
Klavírní trio č. 1, op. 28
Skladatelka, klavíristka, spisovatelka a výtvarnice Lera Auerbach se narodila v Čeljabinsku na Urale, ve městě průmyslu, kde se vyráběly zbraně včetně jaderných a dodnes se v něm likviduje jaderný odpad. Hudební talent Lery Auerbach se projevil velmi brzy, jako osmiletá vystoupila poprvé s orchestrem, ve dvanácti napsala operu Dárek od Sněhurky [Snow Maidenʼs Gift]. Stala se laureátkou řady klavírních soutěží a roku 1991 se účastnila soutěže ve Spojených státech. Tam pocítila vzduch umělecké svobody a rozhodla se zůstat. Téhož roku získal její bratr matematik místo na univerzitě v Torontu a posléze přijeli do USA i rodiče.
Lera Auerbach studovala skladbu a klavír na Julliard School, jako skladatelka debutovala roku 2002 v Carnegie Hall spolu s Gidonem Kremerem a souborem Kremerata Baltica uvedením své Suity pro housle, klavír a orchestr. Je autorkou baletů The little Mermaid (Malá mořská víla), Tatjana na námět Puškinova Evžena Oněgina, opery Gogol, která měla premiéru roku 2011 ve Vídni, rekviem Dresden – Ode to Peace (premiéra 2012 v Drážďanech), instrumentálních koncertů, šesti symfonií. Je nositelkou ocenění jak za své kompozice (například Hindemithovy ceny Šlesvicko-holštýnského hudebního festivalu), tak literární díla: roku 1996 jí Mezinárodní Puškinova společnost udělila titul „Spisovatelka roku“. Lera Auerbach píše v ruštině, která ji spojuje s původní vlastí, hlásí se ke svým židovským kořenům a z kultury, jak říká, volí a přijímá to, co odpovídá jejímu naturelu. V současné době je rezidenční umělkyní Univerzity hudby a divadelních umění (Universität für Musik und darstellende Kunst) ve Vídni v oboru klavír.
Komorní tvorba Lery Auerbach zahrnuje jedenáct smyčcových kvartetů a pět klavírních trií. Klavírní trio č. 1, op. 28, vznikalo v letech 1992–1994, poprvé bylo uvedeno 2. června 1999 ve Schwetzingenu, interprety byli Vadim Gluzman (housle), Wendy Warner (violoncello) a Angela Yoffe (klavír). Skladatelka vychází z odkazu klasické hudby a jejích forem, což jí nebrání v objevování nových zvuků a barev, naopak se jimi její osobní styl vyznačuje. První věta Prelude nenese svůj název náhodou, motorický pohyb v klavíru, který skladbu otevírá a smyčce ho přebírají, připomíná Bachova preludia, další motiv exponuje violoncello. Party smyčců využívají různé techniky, sul ponticello (za kobylkou), pizzicato, předepsaná glissanda mají znít jako „křik racků“, věta končí v pianissimu. Andante lamentoso, jak už označení napovídá, tvoří k první větě silný kontrast, klavír působí těžkomyslně, smyčcové nástroje vytvářejí zasněnou atmosféru. Další prudký kontrast přináší finální věta s razantním nástupem klavíru, jímž se smyčce nechají strhnout. Ve střední části se pohyb na chvíli zastaví, než se všechny tři nástroje spojí k energickému závěru.
Mieczysław Weinberg
Klavírní trio, op. 24
Dílo Mieczysława Weinberga začal svět v posledních letech znovuobjevovat. Ještě před několika lety bylo jeho jméno téměř neznámé, přestože vytvořil přes dvě desítky symfonií, instrumentální koncerty, řadu komorních děl a písní i opery. Velkou událostí bylo uvedení jeho opery Pasažérka roku 2010 na festivalu v Bregenzi, roku 1991 v Moskvě uvedená opera Idiot podle Fjodora Dostojevského se stala jednou ze stěžejních inscenací letošního festivalu v Salcburku. V Praze byla před dvěma roky uvedena Weinbergova Symfonie č. 21 „Kaddish“. Mieczyslaw Weinberg se narodil v polsko-židovské rodině ve Varšavě. Jeho život byl poznamenán hrozbou protižidovských pogromů a rasovým pronásledováním nacionálního socialismu, před nímž uprchl do Běloruska, kde se usadil v Minsku. Když ho o dva roky později válka dostihla i tam, následoval další útěk do Uzbekistánu (z rodiny, která zůstala ve Varšavě, nikdo nepřežil). Také po skončení války žil Weinberg v neustálém ohrožení, sledován stalinskou tajnou policií neunikl novým projevům antisemitismu. Celoživotního přítele nalezl v Dmitriji Šostakovičovi, jehož považoval za svého učitele, ačkoli u něj nikdy nebral lekce. Klavírní trio a moll, op. 24, z roku 1945 je naplněno výrazově bohatou hudbou plnou rytmického napětí až úpornosti i silně emocionální lyriky. Na začátku první věty strhává posluchače razantní nápor klavíru nad prodlevou ostatních nástrojů, vystřídaný elegickými tóny a tichým, pomalým pochodem. Toccatě druhé věty vládne tempo a rytmus, atmosféra třetí věty zcela odpovídá svému názvu Poem. Finální věta je plna proměnlivých nálad od grotesky po hluboký smutek.
Antonín Dvořák
Klavírní trio č. 4 e moll, op. 90 „Dumky“
Obsazení klavírního tria věnoval Antonín Dvořák celkem šest skladeb. První dvě tria se nezachovala, ostatní čtyři patří ke stabilnímu koncertnímu repertoáru. Klavírní trio „Dumky“, op. 90, vznikalo v letech 1890–1891. Jeho výchozím materiálem se staly, jako u Dvořáka mnohokrát, lidové inspirace. Tentokrát – ve svém tzv. „slovanském období“ tvorby – zvolil Dvořák kontrast zasněnosti a erupcí ukrajinské dumky, kterou uplatnil také například v Sextetu, op. 48, nebo Smyčcovém kvartetu Es dur, op. 88. Klavírní trio, op. 90, však neobsahuje pouze jednu větu v charakteru dumky, je řetězcem šesti samostatných skladeb tohoto typu.
Veřejně byly „Dumky“ poprvé provedeny 11. dubna 1891 na koncertě uspořádaném Měšťanskou besedou v Praze u příležitosti oslav čestného doktorátu, který Dvořákovi udělila Karlova univerzita, v provedení houslisty Ferdinanda Lachnera, violoncellisty Hanuše Wihana a se skladatelem u klavíru. „Dumky“ byly také součástí programu turné, jímž se Dvořák loučil s vlastí před odjezdem do Spojených států. Dostaly se tak velmi rychle do povědomí publika a po celých Čechách byly přijímány s nadšením. Dvořák se snažil o jejich rozšíření do světa nabídkou na vydání u londýnského vydavatele Novella, ten je však odmítl; vyšly roku 1894 u berlínského nakladatele Simrocka.
Jedním z prvních míst, kde byly Dvořákovy novinky očekávány, byla Vídeň, kde „Dumky“ poprvé provedlo 5. března 1895 trio ve složení Marie Baumayerová (klavír), Arnold Rosé (housle) a Reinhold Hummer (violoncello). Vídeňský kritik a Dvořákův příznivec Eduard Hanslik byl tentokrát zvláštní formou díla zaskočen: „Jsou zde přitažlivá čísla, ale ve svém součtu nezanechávají vlastně žádný celkový dojem. Každá Dumka je totiž sama o sobě konfliktní, náhle přeskakuje za zadumanosti do veselí a posluchač musí během šesti krátkých skladeb prodělat dvanáct příkrých změn nálady. Postrádáme vnitřní nutnost, která by šestici Dumek spojovala. [...] Zdá se, že seřazení do tria vyplynulo spíše z rozmaru, s nímž se ovšem nebudeme přít, když nám v této zvláštní formě přinesl tolik výtečné a půvabné hudby.“ Dvořák sám několikrát označil „Dumky“ za obtížné, „velice choulostivé co se týče přednesu“. Pro strhující temperament a citovost však právě ony patří ze všech Dvořákových trií k nejoblíbenějším jak u interpretů, tak u publika.