Hledat

Česká filharmonie • Open Air koncert


Open Air koncert České filharmonie tradičně ukončuje koncertní sezonu na Hradčanském náměstí a je pro všechny zdarma. 

Program

Bohuslav Martinů
Předehra pro orchestr H 345

Leoš Janáček
Lašské tance, Starodávný II

Leoš Janáček
Lašské tance, Čeladenský

Maurice Ravel
Pavana za mrtvou infantku

Jiří Gemrot
Skladba pro klarinet a orchestr (světová premiéra)

Lili Boulanger
D’un matin printemps

Georges Bizet
Danse Bohéme ze suity č. 2 z opery Carmen

Georges Bizet
Nocturne ze suity č. 2 z opery Carmen

Maurice Ravel
Bolero

Účinkující

Dalia Stasevska dirigentka

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie • Open Air koncert

Praha — Hradčanské náměstí

Účinkující

Dalia Stasevska  dirigentka

Dalia Stasevska

Dalia Stasevska, nyní šéfdirigentka Symfonického orchestru finského města Lahti, umělecká ředitelka Mezinárodního festivalu Jeana Sibelia a hlavní hostující dirigentka Symfonického orchestru BBC, měla cestu k hudbě předurčenou rodiči už od útlého věku. Intenzivně se věnovala hře na housle, pak ale ve třinácti letech poprvé slyšela symfonický orchestr, jehož zvuk ji uchvátil. Brzy začala pročítat partitury a spolu s nahrávkami hrála houslové party – toužila být součástí orchestru. Fascinovala ji také opera, o které se nezdráhala mluvit ani ve škole: „Kamarádi poslouchali Spice Girls a Backstreet Boys, ale já jsem chtěla jen operu. Občas na mě bučeli, když jsem o ní mluvila, ale já jsem vždy odvětila: ‚Ne! Jen si poslechněte tuhle úžasnou hudbu!‘ Věděla jsem, že je výjimečná, a proto mi nevadilo, že jsem jiná.”

Další významná událost v jejím hudebním vývoji se odehrála ve dvaceti letech – poprvé totiž viděla dirigovat ženu. Do té doby ji ani nenapadlo, že by se kromě houslí a kompozice mohla vydat i touto cestou. Přihlásila se na dirigentský mistrovský kurz Jormy Panuly a od té doby, jak říká, „už nikdy nepustila taktovku z ruky“.

Po konzervatoři ve finském Tampere vystudovala housle, violu a dirigování na Sibeliově Akademii. Nyní je známá nejen v severských zemích (narodila se sice na Ukrajině, ale od pěti let žije ve Finsku), ale po celé Evropě i v USA. Pravidelně spolupracuje například s Newyorskou nebo Losangeleskou filharmonií, Sanfranciským symfonickým orchestrem; Nizozemským rozhlasovým orchestrem či Německým symfonickým orchestrem Berlín. Se Symfonickým orchestrem BBC podnikla na podzim 2022 turné do Japonska a už dvakrát se představila na zahajovacím koncertě BBC Proms. Nedávno také vyšlo jejich společné debutové album „Dalia’s Mixtape“, které odhaluje dirigentčinu fascinaci soudobou hudbou. 

Té se věnuje velice intenzivně, a to hlavně se „svým“ Symfonickým orchestrem Lahti. Běžně uvádí díla autorů, jako jsou Missy Mazzoli, Thomas Adès, Kaija Saariaho či Outi Tarkiainen. Skladbu poslední ze zmíněných dirigentek také uvede spolu se Západoaustralským symfonickým orchestrem v australském Perthu, kam se vydá hned po pražském koncertě. I na tomto koncertě zazní Sibeliova Symfonie č. 5, kterou Stasevka uvádí velice často – v následujících měsících ji uslyší také publikum v Sydney či v Londýně na BBC Proms. Na konci léta pak Stasevskou v rámci Sibeliova festivalu čeká sibeliovský maraton, v rámci něhož provede všechny symfonie tohoto finského skladatele. K němu má velice blízko, a to nejen díky rodinným vazbám — její manžel, kytarista slavné metalové kapely Stratovarius, je Sibeliovým pravnukem. „Se Sibeliovou hudbou jsem vyrůstala. Nedokážu tedy ani říct, kdy jsem jeho dílo slyšela poprvé. Jeho hudba byla stále kolem mě; je tedy mojí plnou součástí. Když ji diriguju, cítím se velice přirozeně.“