Open Air koncert České filharmonie tradičně ukončuje koncertní sezonu na Hradčanském náměstí a je pro všechny zdarma. K orchestru se přidá držitelka ceny Jiřího Bělohlávka, klarinetistka Anna Paulová. Zazáří zejména ve světové premiéře Pauliany pro klarinet a orchestr Jiřího Gemrota. Taktovky se po loňském úspěšném debutu ujme dirigentka Dalia Stasevska.
Program
Bohuslav Martinů Předehra pro orchestr H 345
Leoš Janáček Lašské tance, Starodávný II
Leoš Janáček Lašské tance, Čeladenský
Maurice Ravel Pavana za mrtvou infantku
Jiří Gemrot Pauliana pro klarinet a symfonický orchestr (světová premiéra) (6')
Lili Boulanger D’un matin printemps
Georges Bizet Danse Bohéme ze suity č. 2 z opery Carmen
Georges Bizet Nocturne ze suity č. 2 z opery Carmen
Maurice Ravel Bolero
Účinkující
Anna Paulová klarinet
Dalia Stasevskadirigentka Česká filharmonie
Praha — Hradčanské náměstí
Účinkující
Anna Paulováklarinet
Držitelka Ceny Jiřího Bělohlávka Anna Paulová má za sebou i přes své mládí již řadu úspěchů ze soutěží i z koncertních pódií. „Každý má svoji přirozenou barvu tónu a osobitost. Je potřeba se toho držet a nesnažit se nikoho napodobovat,“ říká mladá klarinetistka, mj. laureátka Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro z roku 2015 (2. cena, cena Nadace Bohuslava Martinů či cena Nadace Gideona Kleina) a semifinalistka prestižní Mezinárodní hudební soutěže ARD v Mnichově (2019). Celkový výčet všech úspěchů z mezinárodních soutěží je však velmi obsáhlý. „Měla jsem velké štěstí, že jsem se na konzervatoři dostala do třídy pana profesora Milana Poláka, který mě hned od prvního ročníku začal posílat na různé mezinárodní soutěže. Nejdříve jsem se zúčastnila soutěže konzervatoří, poté následovaly soutěže v Itálii, Slovinsku, Německu, Polsku a to byla pro mě velká zkušenost. Motivovalo mě také, že jsem si z každé soutěže odnesla první cenu,“ ohlíží se nazpět na svá raná studijní léta Anna Paulová, nyní doktorandka na Akademii múzických umění v Praze.
Pražskou konzervatoř vystudovala kromě již zmíněného Milana Poláka také u Ludmily Peterkové; Akademii múzických umění v Praze pak u Jiřího Hlaváče a Vlastimila Mareše. Ve studiu pokračovala na Musikhochschule Lübeck, kde navštěvovala hodiny u Sabine Meyer a Reinera Wehle, na Royal Conservatoire Antwerp u Annelien van Wauwe a na Accademia di Santa Cecilia v Římě pod vedením Maestra Alessandra Carbonareho. Své hráčské dovednosti si dále rozšířila účastí na množství mistrovských kurzů pod vedením špičkových sólistů a pedagogů, jako jsou Sharon Kam, Shirley Brill, Charles Neidich, Yehuda Gilad či Martin Fröst.
Svou sólovou koncertní dráhu odstartovala v patnácti letech, kdy debutovala s Prague Philharmonia a dirigentem Leošem Svárovským. Později vystoupila i s dalšími předními českými a zahraničními orchestry, například se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Komorní filharmonií Pardubice, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, Münchener Kammerorchester, Orquestra Cascais e Oeiras Portugal či Orchestra Sinfonica Siciliana. V roce 2014 se pod taktovkou Jiřího Bělohlávka jako sólistka představila také s Českou filharmonií.
Vedle sólistické dráhy se věnuje i komorní hře a vystupuje s řadou vynikajících instrumentalistů, jako jsou například Charles Neidich, Ivo Kahánek, Martin Kasík, Václav Hudeček, Tomáš Jamník nebo Lubomír Brabec. Mozartův klarinetový koncert interpretuje v originální verzi na basetový klarinet, ale jinak se zaměřuje hlavně na skladby českých skladatelů 20. a 21. století (Bohuslav Martinů, Karel Husa, Viktor Kalabis, Josef Páleníček, Miloslav Ištvan, Jiří Teml, Zdeněk Šesták ad.) a spolupracuje také se skladateli mladé generace.
Dalia Stasevskadirigentka
Dalia Stasevska, nyní šéfdirigentka Symfonického orchestru finského města Lahti, umělecká ředitelka Mezinárodního festivalu Jeana Sibelia a hlavní hostující dirigentka Symfonického orchestru BBC, měla cestu k hudbě předurčenou rodiči už od útlého věku. Intenzivně se věnovala hře na housle, pak ale ve třinácti letech poprvé slyšela symfonický orchestr, jehož zvuk ji uchvátil. Brzy začala pročítat partitury a spolu s nahrávkami hrála houslové party – toužila být součástí orchestru. Fascinovala ji také opera, o které se nezdráhala mluvit ani ve škole: „Kamarádi poslouchali Spice Girls a Backstreet Boys, ale já jsem chtěla jen operu. Občas na mě bučeli, když jsem o ní mluvila, ale já jsem vždy odvětila: ,Ne! Jen si poslechněte tuhle úžasnou hudbu!‘ Věděla jsem, že je výjimečná, a proto mi nevadilo, že jsem jiná.”
Další významná událost v jejím hudebním vývoji se odehrála ve dvaceti letech – poprvé totiž viděla dirigovat ženu. Do té doby ji ani nenapadlo, že by se kromě houslí a kompozice mohla vydat i touto cestou. Přihlásila se na dirigentský mistrovský kurz Jormy Panuly a od té doby, jak říká, „už nikdy nepustila taktovku z ruky“. Po konzervatoři ve finském Tampere vystudovala housle, violu a dirigování na Sibeliově Akademii v Helsinkách. Nyní je známá nejen v severských zemích (narodila se sice na Ukrajině, od pěti let však žije ve Finsku), ale po celé Evropě i v USA. Pravidelně spolupracuje například s Newyorskou nebo Losangeleskou filharmonií, Sanfranciským symfonickým orchestrem, Nizozemským rozhlasovým orchestrem či Německým symfonickým orchestrem Berlín. Se Symfonickým orchestrem BBC podnikla na podzim 2022 turné do Japonska a už dvakrát se představila na zahajovacím koncertě BBC Proms. Nedávno také vyšlo jejich společné debutové album „Dalia’s Mixtape“, které odhaluje dirigentčinu fascinaci soudobou hudbou.
Té se věnuje velice intenzivně, a to hlavně se „svým“ Symfonickým orchestrem Lahti. Běžně uvádí díla autorů, jako jsou Missy Mazzoli, Thomas Adès, Kaija Saariaho či Outi Tarkiainen. Minulou sezonu u České filharmonie zaskočila za dirigenta Franze Welsera-Mösta a s velkým úspěchem uvedla díla mj. Jeana Sibelia. Dnešním Open Air koncertem naváže na svou nabitou sezonu, kterou strávila mj. s Orchestre de Paris, L’Orchestra dellʼAccademia Nazionale di Santa Cecilia, Filharmonií Oslo, Symfonickým orchestrem Švédského rozhlasu či Sanfranciským symfonickým orchestrem.
Připojte se k více než 20 000 odběratelům
Získejte každé dva týdny nejnovější zprávy z Česká filharmonie, exkluzivní obsah z magazínu a novinky
z Rudolfina.
1 / 6
Aby vám web co nejlépe sloužil, potřebujeme váš souhlas
Používáme cookies. Díky nim vám správně fungují naše stránky, rychle tu najdete, co hledáte, a na webech třetích stran vás neobtežujeme reklamou na věci, které vás nezajímají. Váš souhlas nám pomůže zachovat web tak, jak ho znáte, a dál ho pro vás vylepšovat. Děkujeme vám.