Přestože se současný profesní život Alaina Altinoglu příliš neliší od jeho slavných dirigentských kolegů, jeho cesta do nejprestižnějších koncertních sálů a slavných operních domů je vskutku jedinečná. Vyrostl na chudém předměstí Paříže v rodině s arménskými kořeny; otec byl profesorem matematiky, matka klavíristka. Noty se prý naučil dříve než písmena abecedy. V pěti letech začal hrát na housle, ty však záhy vyměnil za klavír, který posléze také na pařížské konzervatoři vystudoval. Uchvacoval ho však symfonický zvuk, který mu klavír neposkytoval: poslouchal nahrávky orchestrálních skladeb a k tomu doslova hltal partitury, jež sbíral jeho dědeček. Ve dvanácti letech se dokonce bavil jejich přepisováním do formy klavírních výtahů. S tím pak ruku v ruce šla i fascinace dirigováním: rád pozoroval dirigenty a diskutoval s nimi. Jeho cesta k tomuto oboru tedy šla cestou sebevzdělávání, ale k tomu, aby ukázal, co v něm je, musel dostat příležitost.
Ta se mu naskytla zcela náhodou v osmnácti letech, když pracoval v pařížské Opéra Bastille jako korepetitor. Na jedné ze zkoušek bylo potřeba zaskočit za dirigenta Denise Russella Daviese. Zkouška dopadla výborně a mladý korepetitor dostal velké povzbuzení od orchestru, aby se vydal na dráhu dirigenta. Než se však dostal na světovou špičku, čekala ho ještě dlouhá cesta – i to je součástí jeho dirigentské filozofie: „Abyste dosáhli nejlepšího výsledku, potřebujete zralost, potřebujete ve svém životě hodně času. Musíte umět číst mezi řádky. Nikdy nejste hotový, každý den musíte pracovat a snažit se pochopit, proč něco nejde tak, jak jste chtěl.“ Dirigenta vnímá jakožto prostředníka mezi orchestrem a posluchači, přičemž se snaží zprostředkovat posluchačům skladatelovu intenci a zároveň prezentovat svůj vlastní názor.
Ten v současnosti uplatňuje na pozici šéfdirigenta Frankfurtského rozhlasového orchestru i v rámci množství hostování, například u Berlínských a Vídeňských filharmoniků, Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, Londýnského symfonického orchestru či Clevelandského orchestru. Své nadšení pro operu zase projevuje jako hudební ředitel Théâtre Royal de la Monnaie, kde v současnosti pracuje mj. na uvedení celého Prstenu Nibelungů. Vídáme ho i na dalších světových scénách od newyorské Metropolitní opery po londýnskou Covent Garden. Vyučuje dirigování na pařížské konzervatoři a od července 2023 je také uměleckým ředitelem Mezinárodního festivalu v Colmaru. Se svou ženou, mezzosopranistkou Norou Gubitch, vystupuje v rámci recitálů i jako klavírista a písňový repertoár, na který se manželské duo specializuje, je zaznamenán na mnoha nahrávkách.
S Českou filharmonií se poprvé naživo seznámil v roce 2022. Při zkouškách programu zahrnujícího díla Clauda Debussyho, Maurice Ravela a Camilla Saint-Saënse se zaměřil hlavně na vytvoření autentické zvukovosti orchestru. Jak sám prozradil: „Chtěl jsem orchestr naučit, jak má mluvit francouzsky.“