Program
Jiří Teml
Labyrint paměti (světová premiéra) (15')
Richard Blackford
Koncert pro violoncello a orchestr „The Recovery of Paradise“ (světová premiéra) (28')
— Přestávka —
Claude Debussy
Moře (23')
Dvě světové premiéry během jednoho večera uvádí Česká filharmonie raritně a právě takový program chystá dirigent Tomáš Netopil! Krom Debussyho Moře, emblematické skladby hudebního impresionismu, zazní Temlův Labyrint paměti a Blackfordův Koncert pro violoncello. Ten přednese pražskému publiku důvěrně známá Alisa Weilerstein. Autor jí dílo věnoval.
Koncert z řady A
Jiří Teml
Labyrint paměti (světová premiéra) (15')
Richard Blackford
Koncert pro violoncello a orchestr „The Recovery of Paradise“ (světová premiéra) (28')
— Přestávka —
Claude Debussy
Moře (23')
Alisa Weilerstein violoncello
Tomáš Netopil dirigent
Česká filharmonie
„Vím, že muzika jde a musí jít dál a je stále složitější. Ale také často méně poslouchatelná a hůř vnímatelná. Publikum nemůže držet krok s autory, kteří stále experimentují bez ohledu na vkus lidí. Jsou dokonce autoři, kteří tvrdí, že jim vůbec na publiku nezáleží. Ale já tohle nejsem. Já chci, aby lidé vydrželi vyslechnout skladbu do konce, aby ji přijali. Proto musím určité věci korigovat, aby jim bylo rozumět,“ vyznal se v rozhovoru pro Klasiku Plus skladatel Jiří Teml (*1935).
Jeho Labyrint paměti se měl své premiéry dočkat již v dubnu 2020, kvůli koronavirové pandemii se tak bohužel nestalo. Jistě bude zajímavé Temlovo dílo vyslechnout v kontextu Debussyho skladby Moře (La Mer). Impresionismus totiž patří k posluchačsky nejvstřícnějším směrům, a právě tuto hodnotu český skladatel nejen slovně proklamuje, ale také opakovaně prokazuje ve své práci.
Druhou světovou premiérou na programu je Violoncellový koncert, který si Česká filharmonie objednala u britského komponisty Richarda Blackforda.
Sólového partu Blackfordovy skladby se ujme Alisa Weilerstein, pro níž jde o parádní disciplínu: premiérovala již koncerty od Joany Tower, Matthiase Pintschera či Pascala Dusapina. Americkou violoncellistku s Českou filharmonií pojí dlouholeté hudební přátelství, sluší se připomenout alespoň nahrávku Dvořákova koncertu pod vedením Jiřího Bělohlávka z roku 2014 a společné vystoupení se Semjonem Byčkovem v newyorské Carnegie Hall o čtyři léta později.
Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.
Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderuje Eva Hazdrová-Kopecká.
Alisa Weilerstein violoncello
Krabice od rýžových cereálií – toť úplně první violoncello dvou a půl leté Alice Weilerstein. Malá Alice chytla plané neštovice zrovna v době, kdy její hudební rodiče (matka klavíristka, otec houslista) cestovali po světových turné, a tak jí zábavu vymýšlela babička. Největším hitem byl set hudebních nástrojů z krabic od cereálií – Alici však zajímalo pouze violoncello. Bohužel však nehrálo. Po dvou letech se rodiče konečně nechali přesvědčit a malé Alici pořídili skutečný nástroj. O šest měsíců později už na něj veřejně vystoupila. Ve třinácti letech účinkovala s Clevelandským orchestrem, v patnácti se jí poprvé otevřely brány Carnegie Hall. Světem hudebních institucí a jednostrannou hudební orientací se však nechtěla nechat strhnout, a proto se po absolvování Youth Artist Program na hudebním institutu v Clevelandu vydala na Columbijskou univerzitu studovat ruskou historii. (Oba rodiče mají ruské kořeny.) Několikahodinové denní cvičení na violoncello však bylo součástí studijního plánu – vždyť zároveň už také intenzivně koncertovala!
Popularitu této americké violoncellistky pak pozvedlo koncertní vystoupení v Bílém domě, kde byla v roce 2008 přijata prezidentskou rodinou, uměleckou prestiž zase získání stipendia od MacArthurovy nadace (2011) či cena časopisu BBC Music Magazine „Nahrávka roku 2013“ (violoncellové koncerty Edwarda Elgara a Elliotta Cartera s Danielem Barneboimem a Staatskapelle Berlin). V té době už běžně koncertovala s nejvýznamnějšími orchestry USA, Evropy i Asie. Pravidelně účinkovala (a stále účinkuje) také na samostatných recitálech, při kterých proslula především interpretací šesti suit Johanna Sebastiana Bacha. Celý cyklus také natočila na CD (nominace na cenu časopisu Gramophone) a v průběhu pandemie pořídila domácí živé nahrávky pod hlavičkou projektu „36 Days of Bach“ (tedy každý den jednu část suity). Protože je však také velkou zastánkyní soudobé hudby, vytvořila multimediální projekt s názvem „Fragments“, který již zmíněných 36 částí Bachových suit dává dohromady s 27 nově zkomponovanými skladbami. To vše za scénického doprovodu v režii slavné divadelní a operní režisérky Elkhanah Pulitzer. Projekt, který má za cíl „najít nové způsoby, jak propojit diváky s interpretem“, už slyšela například Carnegie Hall nebo Kennedy Center ve Washingtonu D.C.
Tím však její přínos soudobé violoncellové literatuře nekončí: současní skladatelé pro Weilerstein píší i další díla, jimž vévodí sólové koncerty Joany Tower, Matthiase Pintschera, Pascala Dusapina a Richarda Blackforda. Premiéra posledního ze zmíněných koncertů nás čeká právě na tomto koncertě pod taktovkou Tomáše Netopila. Weilerstein však s Českou filharmonií váže dlouhodobá spolupráce, která započala již v roce 2013 na Dvořákově Praze, kde zazněl Dvořákův violoncellový koncert. O rok později vyšlo CD s touto skladbou a dostalo se mu velice pochvalných recenzí. „V Bělohlávkovi a České filharmonii si [Weilerstein] vybrala ideální partnery,“ komentoval Hugh Cunning ze Sunday Times. I Weilerstein má na tuto spolupráci ty nejlepší vzpomínky: „Moc se mi líbil zvuk orchestru – takovou lyričnost a něhu člověk v interpretacích Dvořáka tak často neslyší.“ Možná proto poté Weilerstein do Prahy přijela ještě několikrát a s Českou filharmonií účinkovala i v Carnegie Hall, při turné orchestru v roce 2018. Do Rudolfina taktéž už zavítali její mladší bratr, dirigent Joshua Weilerstein, a manžel, venezuelský dirigent Rafael Payare.
Tomáš Netopil dirigent
Tomáš Netopil zastával do sezony 2023/2024 funkci hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie, s níž pravidelně připravoval koncertní programy v Rudolfinu a na zájezdech. Sezona 2022/2023 byla jeho desátou a poslední ve funkci generálního hudebního ředitele Divadla a filharmonie Aalto v německém Essenu. Od sezony 2025/2026 se ujme postu šéfdirigenta Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.
V létě roku 2018 založil Tomáš Netopil v Kroměříži mezinárodní Letní hudební akademii, kde mají studenti možnost pracovat pod vedením výjimečných umělců a setkat se s významnými českými i zahraničními hudebníky. V létě 2021 se akademie propojila s mezinárodním hudebním festivalem Dvořákova Praha a vznikla Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy složená ze studentů konzervatoří a hudebních škol vedených hráči České filharmonie.
Jak dokládá i jeho angažmá v Essenu, Tomáš Netopil je vyhledávaným operním dirigentem. V letech 2008–2012 působil na postu hudebního ředitele Opery Národního divadla Praha. Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se řadí jeho účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech (La clemenza di Tito, Rusalka, Příhody lišky Bystroušky, Židovka, Prodaná nevěsta a Doktor Faust), ve Vídeňské státní opeře (naposledy uvedení Idomenea, Čarostřelce a nového nastudování Leonory) a v Nizozemské opeře (Její pastorkyňa). Na koncertním pódiu se Netopil v nedávných sezonách postavil do čela Orchestru curyšské Tonhalle a spolupracoval s Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Filharmonickým orchestrem Nizozemského rozhlasu, Orchestre National de Montpellier nebo Concentus Musicus Wien.
Netopilova diskografie u labelu Supraphon zahrnuje Janáčkovu Glagolskou mši (první nahrávka původní verze z roku 1927), Dvořákovy kompletní skladby pro violoncello, Ariadnu a Dvojkoncert Bohuslava Martinů a Smetanovu Mou vlast. Za svého působení v Essenu s místním orchestrem natočil Sukova Asraela a Mahlerovy symfonie č. 6 a 9.
Tomáš Netopil se narodil v Přerově, vystudoval hru na housle na kroměřížské konzervatoři a dirigování na Akademii múzických umění v Praze. Ve studiu dirigování pak pokračoval na Královské akademii ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly. V roce 2002 zvítězil v dirigentské soutěži Sira Georga Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem. Ve volném čase rád pilotuje malá letadla.
Jiří Teml
Labyrint paměti
K hudbě a komponování se Jiří Teml, rodák ze šumavského Vimperka, dostal velmi zvláštní cestou. Ačkoli se o ni aktivně zajímal už od dětství, hrál na klavír a od mládí působil jako varhaník na chrámových kůrech, vlivem životních okolností místo hudby vystudoval obchodní akademii a do svých jednačtyřiceti let dělil hudební aktivity s občanským zaměstnáním. Studium kompozice a hudební teorie si postupně doplňoval soukromě u Bohumila Duška v Karlových Varech a Jiřího Jarocha v Praze. Své skladatelské schopnosti rozvíjel především vlastním studiem a úkoly, které si sám stanovil. Teprve od roku 1976, kdy konkurzem získal místo hudebního dramaturga v plzeňském a později i v pražském rozhlase, se dostal k práci v hudebním oboru, kterou střídal s kompozicí. Denně se setkával s hudbou skladatelů všech dob a všech žánrů a navázal pracovní kontakty s interprety. Dlouhodobě působil i v Nadaci Bohuslava Martinů. I v současné době stále komponuje, vzpomeňme nedávnou premiéru jeho Klarinetového koncertu (2024), ani spolupráci s rozhlasem trvale nepřerušil.
Temlův styl má osobitě vyhraněné znaky: přirozené melodické cítění, smysl pro netradiční výstavbu hudební plochy a zvukovou kvalitu, cit pro nástroje a lidský hlas. Jeho dnes už početné dílo zahrnuje všechny hudební žánry, připomeňme alespoň tři symfonie (č. 1 Lidé a prameny, č. 2 Válka s mloky, č. 3 Kafka), řadu koncertantních, sólových a vokálních skladeb, které se brzy po dokončení dočkaly zájmu interpretů, četných provedení, rozhlasových a gramofonových nahrávek i tiskových vydání. Jeho tvorba, neomezovaná ani dobovou módou, ani zavedenými konvencemi, obsáhla široké spektrum oblastí a žánrů. Obrací se k námětům duchovním, filozofickým, literárním i historickým. Teml je autorem řady skladeb pro děti, včetně dvou dětských oper. Píše hudbu osobitou a neotřelou, kterou posluchač dobře vnímá.
Dnes v premiéře uváděný symfonický obraz Labyrint paměti vznikl na objednávku České filharmonie v roce 2018. Skladba je rozvržena do několika různě dlouhých, epicky řazených, pohybově kontrastních epizod. Její bohatě členěný hudební proud sleduje pevně vedenou obloukovou formu, začíná a končí v tichu. Vnímáme ozvuky chaotického tempa dnešního života, jemné barvy, hravé i dramatické plochy a skvěle vypointované gradace, výkřiky tísně, snad i vzdoru, do nichž zaznívá a stále zřetelněji proniká jako paprsek světla a duchovní opory nápěv chorálu. Autor v průběhu skladby působivě integruje melodické i syrrytmické akordické linie s rytmicky a souzvukově uvolněnými témbrovými plochami. V závěru se všechna nashromážděná energie naposled soustředí do krátké slavnostní akordické kulminace chorálu v žestích, která působivou dynamickou proměnou vplyne do ztišeného houslového sóla, které cestu spletitým bludištěm vzpomínek proměněných v hudbu bez náznaku nostalgie uzavírá. Pro autora je hudba tou pravou Ariadninou nití, s jejíž pomocí bezpečně nachází východ z labyrintu paměti: „Pomáhá mi a jsem jí za to vděčný,“ poznamenal Teml v jednom z rozhovorů a ještě dodal: „Koneckonců – muzikolog Jaromír Havlík napsal, že si mě muzika kdysi doslova sama našla, a tohle tvrzení se mi líbí…“
Richard Blackford
Koncert pro violoncello a orchestr „The Recovery of Paradise“
Žák skladatelů Johna Lamberta a Hanse Wernera Henze, obdivovatel hudby svého krajana Benjamina Brittena, stejně jako Olivera Messiaena a Leoše Janáčka. Především ale sám skladatel instrumentální, duchovní, operní i filmové hudby. To je ve zkratce Richard Blackford, rodilý Londýňan, kterého k profesionální hudební kariéře inspirovala v patnácti letech návštěva představení Bergovy opery Lulu v mnichovském Národním divadle.
Nezkrotná a nesmlouvavá síla přírodních živlů jej inspirovala při komponování Koncertu pro violoncello a orchestr „Znovuzrození ráje“. Ve čtyřech větách provádí posluchače po různých místech na Zemi, jež byla stižena přírodními katastrofami. Úvodní věta evokuje hrůznou sílu větrů, které v roce 2017 přispěly k sérii ničivých požárů v americké Kalifornii. Traumatickou zkušenost tamních obyvatel zprostředkoval skladateli jeho přítel a spolupracovník Bernie Krause, který před pohromou, jež mu nakonec vzala i střechu nad hlavou, utíkal se svou manželkou Kat. „Ocitli jsme se tváří v tvář ničivé síle globálního oteplování a jeho katastrofických důsledků,“ uvedl později Krause. Druhá věta je lamentem nad zničenými krajinami Kalifornie, Austrálie, ale i Indie či Řecka. Hudebně je postavena na elegickém motivu sólového violoncella, který postupně nabírá na intenzitě, aby se v závěru opět zklidnil jako tichá, smutná ozvěna znějící ve vysokých polohách orchestru i sólového nástroje. Třetí věta začíná jako radostné scherzo oslavující déšť coby zdroj života a naděje. Blackford čerpá z vlastních vzpomínek na indickou Kalkatu, kde v roce 1991 pozoroval radost a křepčení dětí při příchodu monzunových dešťů. Hudebně i tematicky je však tato část plná nečekaných zvratů. Radost z deště se mění v hrůzu z ničivých povodní. Závěrečná věta, která dala jméno i celému koncertu, vypráví příběh městečka Paradise v americké oblasti Sierra Nevada, které v roce 2018 vstalo jako Fénix z popela, jenž po sobě zanechala série požárů. „Obnova tohoto města je dojemným důkazem lidské odolnosti, laskavosti, štědrosti a sounáležitosti. Je to příběh o společenství, které se sjednotilo, aby se zotavilo z katastrofy,“ uvedl Richard Blackford v jednom ze svých průvodních textů a dodal: „Čtvrtá věta má podobu dialogu mezi dvěma tématy. Sólové violoncello představuje tesknou a křehkou melodii o třiceti taktech, jíž jsem dal označení ‚něžně‘. S ní kontrastuje chorálové téma, které přinášejí žesťové nástroje. Je to rozsáhlá plocha, která zní velmi rozhodně a zvukově spojuje všechny sekce orchestru. Provedení prvního tématu střídá návrat druhého a v závěrečných taktech se sólové violoncello tyčí vysoko nad něj, aby konečně našlo rozuzlení. Orchestr ustupuje, doznívá pouze sólové violoncello měkce podpořené třemi violoncelly z orchestru.“
Česká filharmonie se s Blackfordovou hudbou nesetkává poprvé. Doprovodila již premiéru houslového koncertu Niobe v podání Tamsina Waleyho-Cohena a uvedla také skladbu Kalon pro smyčcové kvarteto a smyčcový orchestr. První interpretkou nejnovějšího sólového koncertu Richarda Blackforda bude violoncellistka Alisa Weilerstein. „Seznámil nás generální manažer a umělecký ředitel České filharmonie Robert Hanč. Poprvé jsem Alisu potkal v roce 2018 po jejím krásném koncertu na Královské hudební akademii v Londýně. Okamžitě jsem zatoužil napsat pro ni koncert a ona ten návrh vlídně přijala. Skutečně rád píšu všechnu hudbu a všechny žánry, ale violoncello mě zvlášť přitahuje pro svůj silný a expresivní výraz, zejména ve středních a vyšších rejstřících,“ dodal skladatel.
Claude Debussy
Moře
Debussyho Moře je esencí hudební podoby impresionismu. Tak jako na sebe Monet, Renoir a mnozí další nechávali působit individuální krásu konkrétních okamžiků, které pak zachycovali ve svých malbách, tak se Debussy, Ravel, ale také Respighi, de Falla nebo Sibelius inspirovali kouzlem přírody i zajímavých příběhů. A stejně jako slavní výtvarníci impresionismu opouštěli do té doby zavedená pravidla svého oboru, také skladatelé popouštěli uzdu své hudební představivosti a nechávali ji plynout bez potřeby ji svazovat známými formami. Na rozdíl od romantiků nehledali tu nejkrásnější melodii, na níž by stavěli ohromné hudební plochy. Přicházeli s menšími melodickými motivy, experimentovali s harmonií i rytmem, prozkoumávali rozličné barvy orchestrálního zvuku a objevovali mezi nástroji i tóninami, co je nové, neotřelé či exotické.
Pro jednu ze svých nejznámějších skladeb, našel Claude Debussy inspiraci ve vodním živlu, který jej uchvacoval od dětství, stejně jako v umění malířů Josepha Turnera a Kacušiky Hokusaie, jehož obraz Velká vlna u Kanagawy si Debussy vybral také jako ilustraci na titulní stránku tištěné partitury. Paradoxem je, že jak Turner, tak Hokusai patří k malířům o generaci starším, než byli francouzští impresionisté. Debussyho láska k moři byla hluboká a opravdová. V roce 1914 v jednom z rozhovorů uvedl: „Moře mě fascinuje natolik, že až paralyzuje mé tvůrčí schopnosti. Nikdy jsem nebyl schopen napsat ani stránku pod přímým a bezprostředním dojmem této ohromné modré sfingy.“ Inspiraci mořem se však neubránil. V roce 1899 dokončil trojici orchestrálních Nokturen, z nichž poslední nese jméno Sirény, a významnou roli hraje vodní živel také v opeře Pelléas a Mélisanda.
Největším vyznáním jeho lásky k moři je však třídílná stejnojmenná skladba, kterou Debussy zkomponoval mezi lety 1903 a 1905. Posluchače provází momenty, které zachycují klidnou mořskou hladinu v probouzejícím se ránu, její přerod v živou a energickou hru drobných vlnek i velkých vln až k dramatickému rozhovoru moře a větru. Partitura Moře je mimořádně bohatá a barvitá. Každý z nástrojů včetně dvojice harf, zvonkohry či tamtamu dostává prostor se prosadit a povzbudit náladu, kterou chce skladatel na posluchače přenést.
Vznik Moře provázely poněkud rozporuplné okolnosti Debussyho osobního života. Rozváděl se se svojí první manželkou a zároveň prožíval intenzivní období šťastné zamilovanosti s novou partnerkou, pěvkyní Emmou Bardac. Důsledkem této skandální aféry utrpělo skladatelovo společenské renomé a odvrátili se od něj také někteří přátelé. I tato vcelku čerstvá skutečnost mohla mít vliv na prvotní neúspěch pařížské premiéry Moře v roce 1905. Cestu na světová pódia si skladba ale nakonec stejně našla. Zajisté také zásluhou slavných dirigentů, jakými byli Toscanini, Bernstein či Boulez. Přinesli ji k těm nejlepším orchestrům, které dodnes naplno odhalují její ohromnou zvukovou pestrost a krásu.