Johann Sebastian Bach (1685–1750) proslul jako virtuózní hráč na klávesové nástroje, především na varhany. Současníci obdivovali jeho umění improvizace a technické schopnosti. Na varhany se naučil hrát snad od svého nejstaršího bratra, který byl žákem velkého německého varhaníka Johanna Pachelbela. Bach se hře na varhany věnoval hlavně v mladších letech, za svého působení ve Výmaru a Köthenu, s pozdějšími povinnostmi už mu nezbýval čas, i když si hráčskou virtuozitu zachoval do pozdních let. Celý život však byl zván jako vynikající znalec ke kolaudacím varhan – poprvé, když mu bylo 18 let a nastupoval na své první místo v Arnstadtu. Ve své tvorbě zanechal přes dvě stě třicet skladeb určených varhanám.
Velká Fantazie a Fuga g moll, BWV 542 patří k populárním Bachovým skladbám, existuje řada transkripcí těchto děl – a přitom se nedochoval manuskript, ale až opis z 18. století. Předpokládá se, že přinejmenším Fugu hrál Bach v roce 1720 v Hamburku na vystoupeních předcházejících konkursu na místo varhaníka v kostele sv. Jakuba – o které ale nestál, a z města odjel. Fuga je založena na holandské lidové melodii Ik ben gegroet van, což měla být pocta Johanovi Adamovi Reinckenovi, narozenému v Holandsku, který byl 60 let varhaníkem Katharinenkirche v Hamburku, a možná i zprostředkoval Bachovo hamburské vystoupení. Fantazie, která této virtuózní Fuze předchází, vznikla nejspíše samostatně rovněž za Bachova působení v Köthenu. Otázkou zůstává, jestli je Bach skutečně zamýšlel jako jednu dvojici.
Není proto vůbec od věci, jestliže interpreti dnešního koncertu vložili mezi tyto dva varhanní skvosty společnou interpretaci úpravy Bachova chorálu Jesu bleibet meine Freude, BWV 147. Je to jedno z nejpopulárnějších Bachových děl hrávaných při slavnostních příležitostech, jež existuje i v úpravách, které bychom nečekali – například pro šest pozounů nebo klavírní trio. Původně se jedná o čtyřhlasý sbor se smyčci, hoboji a trubkou z Bachovy kantáty Herz und Mund und Tat und Leben, BWV 147, z roku 1723, z Bachova lipského působení, a uvedeným textem se uzavírá její druhá, závěrečná část.