Na jaře roku 1888 dokončil Mahler svou První symfonii. V té době byl již dva roky druhým kapelníkem tamního Městského divadla. Domů do Jihlavy psal s uspokojením nad novou kompozicí: „Milí rodiče! Tak dneškem je mé dílo hotovo a Bohu díky mohu říci, že se podařilo. Doufám, že jsem tím opět učinil velký krok kupředu. S provedením nemám samozřejmě žádné potíže, protože jsem teď ‚slavný‘ muž.“ Na koncertní pódium se mu však symfonii podařilo prosadit teprve o pět let později na jedné z dalších kapelnických štací. Dne 20. listopadu 1889 řídil její premiéru v Budapešti, avšak dílo při premiéře propadlo a nahrálo těm, kdo Mahlera neviděli rádi v čele královské uherské opery. Ke svému konečnému tvaru pak prodělala symfonie ještě klopotnou cestu, až do konečného znění, uvedeného 3. června 1894 v Berlíně.
Při svém prvním provedení byla skladba označena jako symfonická báseň o dvou částech. Pro další uvedení v říjnu 1893 v Hamburku Mahler název skladby rozšířil na „Titan, hudební báseň v symfonické formě“ a připojil vysvětlující podtituly k jednotlivým větám. Název „Titan“ si vypůjčil ze stejnojmenného románu Jeana Paula, s jeho dějem však skladba nemá nic společného, Mahler měl spíše na mysli peripetie lidského života se všemi jeho vzruchy, těžkostmi, vítězstvími i prohrami. První část nesla název „Z časů mládí; ovoce, květiny a trny“ a sestávala ze tří vět. Její druhá věta se jmenovala „Blumine“; Jean Paul tento termín, označující sbírku či herbář, použil pro soubor svých časopiseckých statí. Druhá část symfonie „Commedia umana“ (Lidská komedie) sestávala ze dvou vět, rovněž s programními názvy. Mahler připojil k dílu i obsahový výklad, ten se však, místo aby posluchačům vnímání usnadnil, ukázal jako překážka. Skladatel jej nakonec stáhl, odmítl i název symfonie „Titan“ a později pro své symfonie jakékoli vymýšlení „příběhů“ zavrhl. V konečné verzi druhou větu „Blumine“ vypustil, výsledná podoba symfonie má obvyklou čtyřvětou strukturu, a věta Blumine se stala samostatně uváděnou skladbou.
Zásadní význam měla v díle Gustava Mahlera zhudebněná poezie, od jednotlivých písní a cyklů až po integraci vokální složky do symfonie. Opakovaně se inspiroval sbírkou, kterou v letech 1805–1808 vydali stoupenci tzv. „heidelberské romantiky“ Clemens Brentano a Achim von Arnim ve třech svazcích pod názvem Staré německé písně. Sbírka obsahuje písně milostné, vojenské, vandrovní i dětské písničky od středověku do 18. století. Byla projevem nadšení romantiků pro vše lidové, součástí hledání národních kořenů v minulosti, nedotčené civilizací. Vydavatelům se vyčítalo, že původní materiál upravují a příliš básnicky stylizují, nevyhnuli se ani výtkám podvrhů. O autentičnosti básní lze sice pochybovat, o obrovském vlivu, jaký znamenaly pro německé básnictví a také pro hudbu nikoli.
Gustav Mahler se sbírkou zabýval už během svého kapelnického působení v Kasselu (1883–1885), některé verše však mohl znát i dříve. Podstatná část písní, sdružených v samostatném cyklu Chlapcův kouzelný roh, vznikala v jeho hamburském období mezi roky 1891 až 1897 jako písně s orchestrem i ve verzi s doprovodem klavíru, později připojil další. Mahlera vedla při zhudebňování poezie především rytmická stránka verše, která zaručuje prostotu výrazu, ta je však jen zdánlivá; melodická a harmonická stránka zpracování jsou zcela osobité. Nijak se nesnažil o vyvolání dojmu starobylosti, o nápodobu či dokonce citaci lidových melodií, vychází důsledně ze samotné textové předlohy. Ve vojenských písních, k nimž patří písně „Wo die schönen Trompeten blasen“ (Tam, kde krásné trubky znějí) a „Revelge“ (Budíček) a roku 1901 „Tamboursg’sell“ (Bubeníček), zaznívají pro Mahlera typické pochodové rytmy, do nichž se otiskly skladatelovy zážitky z dětských let v Jihlavě, kdy s nadšením poslouchal vyhrávání dechové kapely místní posádky. K cyklu náležela původně i píseň „Urlicht“ (Prasvětlo) z roku 1893, kterou Mahler později z cyklu vyňal, nahradil ji písní „Revelge“ a „Urlicht“ zařadil jako vokální sólo do své Druhé symfonie z roku 1894. Podle skladatelových slov měla vyjadřovat „zápas duše a tázání po Bohu a po božské existenci, která následuje po životě na zemi“.