Miloš ORSON Štědroň se narodil v Brně. „ORSON“ – píše se velkými písmeny a neskloňuje se! – znamená or son pro odlišení se od svého otce. Pochází totiž ze známé hudební rodiny: je synem skladatele a muzikologa Miloše Štědroně. Prastrýcem, tedy bratrem jeho dědy, byl Bohumír Štědroň, muzikolog, autor známé biografie Leoše Janáčka. Miloš ORSON Štědroň vystudoval obory hra na klavír a skladba na Konzervatoři Brno, ve studiu skladby pak pokračoval na Janáčkově akademii múzických umění u Arnošta Parsche. Vystudoval rovněž hudební vědu na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. V červnu 2009 získal doktorát v oboru skladba na HAMU v Praze u Václava Riedlbaucha. Působí jako skladatel, klavírista, muzikolog, pedagog a libretista. Vyučuje skladbu a hudební teorii na Pražské konzervatoři.
Štědroň jako skladatel se zaměřuje na hudbu mnoha žánrů. Skládá komorní a orchestrální díla, scénickou hudbu, napsal opery i melodram. Doménou jeho činnosti je nesporně tvorba pro divadlo. V tomto oboru je uznávanou tvůrčí osobností, ke svým dílům píše zároveň hudbu i text. Tvoří na zakázky Národního divadla Praha, Divadla Husa na provázku v Brně, Divadla Komedie, Divadla DISK, Městského divadla ve Zlíně. Štědroň je držitelem ocenění ze skladatelské soutěže Generace 1996, z Mezinárodní skladatelské soutěže Leoše Janáčka 2004, z rozhlasové Mezinárodní tribuny skladatelů v Paříži 2006. Je držitelem Ceny Alfréda Radoka 2012, Ceny divadelní kritiky 2014 za nejlepší hudbu, nejlepší českou hru a nejlepší inscenaci (hra Velvet Havel).
Štědroňova opera Lidská tragikomedie byla uvedena ve Stavovském divadle. Druhá opera Don Hrabal byla inscenována v prosinci 2017 v Národním divadle. Jeho díla premiéroval Orchestr Berg, PKF – Prague Philharmonia, Bohemia Saxophon Quartet, Kühnův smíšený sbor, sólisté Roman Janál, Iva Bittová, Jan Bartoš, Tomáš Jamník a další. Štědroňovu skladbu Mitelei na dětské texty pro smíšený sbor, klavír a bicí uvedl Kühnův smíšený sbor 19. října 2022 v Praze a 19. listopadu 2022 v Brně na Mezinárodním hudebním festivalu Janáček Brno. Česká filharmonie nedávno objednala u Štědroně novou orchestrální skladbu, koncert pro dva trombony a orchestr. Premiéra se sólisty Robertem Kozánkem, Lukášem Moťkou, Českou filharmonií a dirigentem Davidem Robertsonem je plánována na rok 2023.
Instinkty pro lesní roh, violoncello a klavír vznikly z podnětu ředitele České filharmonie Davida Marečka v roce 2018. Původně je měli hrát talentovaní mladí interpreti v rámci projektu, který byl přerušen kvůli pandemii covidu. Dnešní premiéra, určená profesionálním virtuózním hráčům, se koná ve zcela jiných souvislostech, proto skladatel celé dílo zevrubně přepracoval. V první ze dvou vět se snaží hudebně vyjádřit instinkty, kterými člověka vybavila příroda a které fungují automaticky, bez rozumové kontroly, jako jakési obranné reflexy. Hudebně to znamená nepředvídatelný, pro posluchače záměrně překvapivý průběh této části. Nástroje fungují zprvu zcela samostatně, poté vytvářejí překvapivou symbiózu, aby ji zase rychle opustily. Nakonec se však přece jen opět spojují v apoteóze závěru. Druhá věta má naproti tomu nekomplikovanou strukturu rondového typu se snadno zapamatovatelným motivem.