Velikán sovětské hudby Dmitrij Šostakovič již za studií na leningradské konzervatoři hltal kompoziční postupy západoevropské moderny, které jsou patrné zejména v jeho klavírních 24 preludiích a fugách, v Symfonii č. 4 c moll, v baletech Zlatý věk, Šroub, či operách Nos nebo Lady Macbeth mcenského újezdu. Ovšem právě moskevská premiéra posledně jmenované opery v roce 1936 znamenala zvrat v jeho tvorbě. Na prvním uvedení byl přítomen i Josif Stalin, který poté nechal v deníku Pravda pod názvem Chaos místo hudby otisknout první kulturně-politický výpad proti skladateli. Další represi zaznamenal Šostakovič v roce 1948 po zveřejnění nechvalně známé kulturní doktríny Andreje Ždanova a následných čistkách proti sovětským skladatelům. Šostakovič pak z vnějších i vnitřních podnětů komponoval „k uspokojení potřeb sovětského lidu“ také vlastenecky laděná díla, za která byl tehdejší administrativou naopak vyzdvihován, chválen a vyznamenáván. K těmto skladbám patří například Sedmá symfonie C dur „Leningradská“, jež reaguje na blokádu Leningradu v roce 1941, kantáta Báseň o vlasti (1947), nebo oratorium Píseň o lesích (1949), které oslavuje koncepci soudobé politiky lesního hospodářství. Napsal celkem patnáct symfonií, stejný počet smyčcových kvartetů, šest instrumentálních koncertů a řadu dalších skladeb. Specifickou složku Šostakovičovy tvorby představuje scénická hudba pro velké množství sovětských filmů.
Do povědomí hudební veřejnosti se Dmitrij Šostakovič dostal již svou diplomovou prací v oboru kompozice z roku 1925, kterou byla Symfonie č. 1 f moll, op. 10. Uvedení tohoto díla leningradskou filharmonií vzbudilo v odborných kruzích neobyčejný ohlas a dvacetiletý Šostakovič, který se dosud živil jako klavírista v kině, se stal doslova přes noc uznávaným skladatelem. Dvacátá léta 20. století v Sovětském svazu ještě přála avantgardním směrům a hledání nových uměleckých cest. Vznikla tak mnohá literární, výtvarná, filmová i hudební díla, která nás fascinují i sto let od jejich vzniku. Následující dekáda ovšem mnohé změnila. Zároveň s tím, jak moc ve státě upevnil Stalin, byla zavedena jednotná kulturní doktrína zvaná socialistický realismus, která mnohým umělcům přistřihla křídla v jejich slibně zahájeném tvůrčím rozletu. Dnes uváděná Šostakovičova skladba však ještě patří do umělecky svobodnějšího období v sovětských dějinách. Dva kusy pro smyčcové okteto, op. 11, vznikly roku 1925 bezprostředně po zmíněné První symfonii a Šostakovič je věnoval památce básníka Volodi Kurčavova, svého předčasně zesnulého kamaráda. Tato dvoudílná skladba, v níž její autor mistrně využívá nejrůznější techniky hry na smyčcové nástroje, má velmi expresivní až expresionistické vyznění, které především ve scherzu získává až strašidelný charakter.