Oliviera Messiaena jako hluboce věřícího vedla nejen jeho víra, ale především hudební nadání a mimořádné zájmy (mj. se zabýval výzkumem zpěvu ptáků) a schopnosti – například schopnost „slyšet barvy“ a vizuálně vnímat tóny. Syntéza uvedeného se nemohla nepromítnout do Kvartetu pro konec času, k němuž Messiaen našel inspiraci v biblické Apokalypse, ve Zjevení sv. Jana, konkrétně v 10. kapitole. Dílo, sestávající z osmi vět – kde ale pouze ve čtyřech hrají všechny nástroje spolu, patří k jeho nejznámějším kompozicím. Messiaen ho komponoval jako válečný zajatec v táboře ve Zhořelci, kde byl internován na přelomu let 1940/41.Tehdy se ještě Němci chovali k zajatým vojákům, dá se říci, džentlmensky – skladatel dostal k dispozici klavír, nechali mu i papír a psací potřeby. Zkoušelo se v umývárnách. Neobvyklé obsazení díla bylo dáno dostupnými muzikanty: patřil k nim klarinetista Henri Akoka, houslista Jean Le Boulaire, violoncellista Étienne Pasquier a samotný skladatel jako klavírista. Messiaen začal s kompozicí částí, které vycházejí z jeho předchozích děl. Jsou to především dva chvalozpěvy – „Louange à l’éternité de Jésus” (Velebení Ježíšovy věčnosti) pro violoncello a klavír vychází z „Fête des belles eaux“, skladby pro Martenotovy vlny, a „Louange à l’immortalité de Jésus“ (Chvála Ježíšovy nesmrtelnosti) pro housle a klavír bylo původně součástí varhanního Diptychu z roku 1930. Také technicky víc než náročné „Abîme des oiseaux“ (Údolí ptáků) vzniklo pro klarinetistu Henri Akoku ještě dříve, než byli oba transportováni do Zhořelce.
První větou, kompletně komponovanou v táboře, bylo „Intermède“ pro tři nástroje – housle, klarinet a violoncello. Messiaen v průběhu kompozice nástroje promyšleně střídá. Skladbu otevírá celé kvarteto „Liturgie de cristal“ (Křišťálovou liturgií), v níž se probouzejí ptáci do nového dne; následná „Vocalise, pour l’Ange qui annonce la fin du temps“ (Vokalíza pro anděla, zvěstujícího konec času), patří rovněž celému ansámblu. Následuje zpěv sólového klarinetu, jakési zastavení v čase v „Abîme des oiseaux“ (Údolí ptáků), a zmíněné „Intermède“ (Mezihra). „Velebení Ježíšovy věčnosti“ symbolizují držené a zároveň se měnící dlouhé tóny violoncella s doprovodem klavíru; „Danse de la fureur, pour les sept trompettes“ (Tanec hněvu pro sedm trubek) imituje titulní nástroje zvukovými a rytmickými proměnami ve společném unisonu celého kvarteta. V následné části „Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce la fin du temps“ (Vířící oblouk duhy pro anděla, zvěstujícího konec času), určené opět pro celé kvarteto, se podle slov Messiaena objeví anděl plný síly, a zejména duha, která ho zakrývá. Duha jako symbol míru, moudrosti, plná světelných a zvukových vibrací, která víří a jejíž barvy se přelévají. Závěrečné „Louange à l’Immortalité de Jésus“ (Velebení Kristovy nesmrtelnosti) je podle autora protipólem páté části díla a patří Kristu jako člověku, směřujícímu k Bohu, kam se vznášíme prostřednictvím houslí a klavíru. Premiéra díla se uskutečnila v lágru ve Zhořelci 15. ledna 1941; zúčastnilo se jí asi 400 posluchačů z řad zajatců, skladatel sám hrál klavírní part. K prvnímu provedení ve Francii došlo po Messiaenově návratu do Paříže, 24. června 1941.