Německý skladatel Paul Hindemith studoval hru na housle už od útlého mládí, později také společně se skladbou na frankfurtské konzervatoři. V roce 1915 se stal koncertním mistrem frankfurtské opery. Původní romantická východiska a inspirace Brahmsem a Regerem, která byla typická pro jeho skladatelské začátky, zaměnil Hindemith za ostré disonance. Jeho hudba začala využívat principu parodie a prvků jazzu a začala směřovat k „nové věcnosti“, estetickému programu hudební avantgardy po první světové válce, který odmítal romantickou citovost a slohově se orientoval na neoklasicismus. Hindemithovým cílem bylo šokovat tradicionalistické měšťanské publikum. To se mu povedlo jeho operami (např. Sancta Susanna, Nuš-Nuši) a komorní hudbou. Hindemith se stal violistou Amarova kvarteta, jež hrálo významnou roli v propagaci moderní hudby v Německu. Byl jedním z iniciátorů avantgardních festivalů komorní hudby v Donaueschingen, v letech 1927–1935 vyučoval skladbu na Vysoké hudební škole v Berlíně. Od 20. let patřil společně s Igorem Stravinským k hlavním představitelům neoklasicistických tendencí. Po nástupu nacistů byl donucen emigrovat, působil jako učitel v Ankaře, USA či v Curychu. Byl také autorem teoretických spisů. Hindemithova tvorba zahrnuje téměř všechny hudební žánry, od oper (Cardillac, Harmonie světa ad.), přes symfonie, hudbu komorní, oratoria, kantáty, až po hudbu filmovou.
Malíř Mathis je Hindemithova nejuváděnější opera napsaná na vlastní libreto, které zpracovává osud malíře Matthiase Grünewalda, významné osobnosti německého renesančního malířství. Vznikala jako skladatelova reakce na nástup nacismu v Německu ve 30. letech a je obhajobou práva umělce na svobodnou tvorbu. Před dokončením libreta stačil Hindemith složit tři symfonické věty, které se staly větami symfonie uvedené v březnu 1934 Wilhelmem Furchtwänglerem v Berlíně. Symfonii Malíř Mathis, jednu z nejúspěšnějších skladeb své doby, dnes večer uslyšíte v úpravě Guy M. Druckera pro dechový orchestr.