Symfonická báseň Balada blanická Leoše Janáčka z roku 1920 byla inspirována stejnojmennými verši ze sbírky Selské balady Jaroslava Vrchlického z roku 1885. Byl tu zpracován námět známý v mnoha kulturních prostředích: rytíři (vojsko) čekají (spí) v hoře a jsou do nich vkládány naděje na záchranu v nejhorších dobách. V českých zemích se interpretace této pověsti proměňovala a přibližně od roku 1830 se začal prosazovat koncept zachraňujícího husitského vojska, často spojovaný se svatováclavským kultem. V tomto smyslu s tématem pracovala většina umělců národního obrození, avšak Vrchlický se odhodlal k nápadnému významovému posunu: u vojska připraveného na záchranu národa došlo k zázračné přeměně zbraní v zemědělské nástroje. Básník byl za to ve své době kritizován pro politické opatrnictví, avšak po více než třiceti letech zaujal Janáčka humanistickým poselstvím.
Až v průběhu recepce se postupně vyjevovalo, jak skladatel vnímal Vrchlického symboliku a jaké měl motivace k jejímu novému zpracování. Premiéra se konala pod původním názvem Blaničtí rytíři na matiné Konzervatoře hudby v Brně 21. března 1920 v Městském divadle, v provedení orchestru brněnského Národního divadla pod taktovkou Františka Neumanna. Produkce oslavovala prezidentovy 70. narozeniny a na titulních stranách autografu i opisu partitury Janáček připsal věnování „osvoboditeli T. G. Masarykovi“. Při této příležitosti poukazoval na souvislosti mezi zvoleným tématem a konkrétními pasážemi z Masarykovy České otázky, zejména schopnost českého národa spojovat bojovného ducha s poddajností, což Janáček shrnul do hesla „v nás ať žije Žižka i Chelčický“. Další vyjádření doplnil v listopadu 1926 při uvedení balady Českou filharmonií (dirigent Hermann von Schmeidel). Blanické rytíře tehdy přirovnal k zahraničnímu odboji, který dokázal definovat a po válce uskutečnit ideály samostatnosti a svobody.
Hudební zpracování dodržuje základní dějový obrys básně, přičemž je často využita zvukomalba:
„Na Velký Pátek se písmák Jíra vydává do lesa (Con moto), přichází k hoře Blaník, která se před ním otevírá (Vivo), zdáli slyší pašijové zpěvy (Maestoso – harfy a lesní rohy); vchází do chodby, kde dřímá vojsko v plné zbroji (Presto ad. – hlavní téma ve smyčcích, zvuk celesty jako záblesky výzbroje), Jíra usíná (Con moto), po probuzení vidí vojsko znovu, avšak jeho výbavou jsou nyní zemědělské nástroje (hlavní motiv v žestích, reminiscence pašijového motivu); Jíra se vrací domů jako proměněný, obdivně vnímá venkovskou idylu (Con moto – syntéza hudebních motivů).“
Kompoziční postupy nesou rysy orchestrální faktury známé z Janáčkova pozdějšího období, včetně obliby dechových nástrojů a celkové střídmosti. Balada blanická tak nabízí prosté a silné téma bez zvukové monumentality, kterou autor uplatnil o pět let později ve (Vojenské) Sinfoniettě.