Čeští skladatelé zkomponovali opravdu nádherné opery – Dvořákova Rusalka, Smetanova Prodaná nevěsta, Janáčkova Liška Bystrouška a Její pastorkyňa se staly součástí mezinárodního repertoáru, stále větší pozornost začínají vzbuzovat opery Bohuslava Martinů a obrození zažívají i díla klasicistního skladatele Josefa Myslivečka. Opery, které bývají s Prahou nejvíce spojovány, jsou však překvapivě od rakouského autora a mají text v italštině. Díky Figarově svatbě, jež slavila v Praze na rozdíl od Vídně velký úspěch, se Mozart dostal do povědomí pražské kulturní obce, na jejíž objednávku poté vznikl Don Giovanni, jedna z nejvýznamnějších oper všech dob, která měla premiéru přímo zde v Praze ve Stavovském divadle, v němž se hraje dodnes.
Figarova svatba, jedno z nejdokonalejších Mozartových děl, je možná největší komickou operou, která kdy byla napsána. Jemně vyvažuje obvyklé prostředky komické opery, jako jsou záměny identit a intriky, s vážnými tématy manželské nevěry, otcovské a mateřské lásky a odpuštění. Opera je oblíbena pro dokonalé ztvárnění směšných a přitom naprosto uvěřitelných postav a samozřejmě také pro svou nádhernou hudbu. Předehra s kvapnými figuracemi smyčců, osobitými melodiemi dřev, lítými trubkami a tympány a s vypointovanou codou na způsob Rossiniho, je zcela samostatným hudebním dílem, které na koncertním pódiu funguje stejně dobře jako v opeře.
Přejděme nyní mnohem temnějšímu příběhu, k prvnímu dějství opery Don Giovanni. Don Giovanni se v noci vkrade do domu donny Anny, aby ji svedl. Ta ho nepoznává a spouští poplach a zadrží Giovanniho útěk, dokud na scénu nepřijde její otec, komtur. Muži bojují, don Giovanni komtura zabije a uprchne. Později na jiném místě zaslechne donna Anna hlas dona Giovanniho a rozpozná, že patří vrahovi jejího otce. Přiměje svého snoubence, dona Ottavia, aby přísahal pomstu muži, který se pokusil o její čest. Po pražské inscenaci opery v roce 1787 připsal Mozart na jaře 1788 pro vídeňská představení několik nových čísel. Jedním z nich byla Ottaviova árie „Dalla sua pace“, kterou zpívá sám na jevišti poté, co donna Anna identifikovala zlosyna. Slova árie jsou výstižná: „Můj klid závisí na jejím. Cokoli se jí líbí, mi dává život, co se jí nelíbí, mi přináší smrt. Když si povzdechne, povzdechnu si i já. Její hněv je můj, její truchlení je moje a já nemohu být šťasten, když ona není.“ Tuto úžasnou tenorovou árii dnešní inscenátoři do opery téměř vždy zařadí. Začíná lyrickou melodií vznášející se nad prostým, jiskřivým doprovodem. Po rozjitřenější střední části se vrací lyrická hudba s většími skoky ve vokální lince. Árie není prvoplánově virtuózní, ale vyžaduje dokonalou techniku a krásu tónu.
La clemenza di Tito, poslední Mozartova opera, měla premiéru také v pražském Stavovském divadle na oslavu korunovace císaře Leopolda II. na českého krále, jen několik měsíců před skladatelovou smrtí. Dílo bylo ve své době velmi populární, ale v polovině 19. století byl celý žánr opera seria (vážná opera) odmítnut jako staromódní. Dnes vyvolává krásná hudba La clemenza di Tito velký zájem a opera se pomalu vrací na divadelní scény, ovšem stále mnohem méně často než Mozartovy velké italské komické opery a německé singspiely. Zápletka je složitá, ale premisy jsou jednoduché. Císař Titus Vespasianus si má vybrat císařovnu, žárlivost a intriky však vyústí do pokusu o atentát. Titus přežije, a než by nechal popravit spiklence (včetně ženy, kterou si vybral za císařovnu), rozhodne se jim udělit milost.
Titovu árii „Se allʼimpero amici dei“ tvoří technicky brilantní krajní části (Allegro, 4/4) rámující lyrickou střední část (Andantino, 3/4). Tenorista v roli Tita má příležitost blýsknout se nejen svou virtuozitu, ale i širokou škálu emocí. Shlížeje popravu přítele, který se proti němu spikl, zpívá: „Musím-li mít pro vládnutí těžké srdce, přátelští bohové, buď mi vezměte říši, nebo změňte mé srdce. Pokud láska nezajišťuje loajalitu mé říše, nezajímá mě věrnost zrozená ze strachu.“ Machiavelli by Titovi poradil něco jiného, ale tato opera byla napsána pro příležitost, kdy si císař přál podpořit projevy dobré vůle.
S další skladbou se posouváme do období, kdy projevy dobré vůle již nebyly pro vládce střední Evropy prioritou. Maďarský skladatel Béla Bartók napsal své Rumunské lidové tance pro sólový klavír v roce 1915. Tehdy velká část dnešního Rumunska (včetně Bartókova rodiště) patřila k Rakousko-Uhersku. Bartók cestoval po venkovských oblastech slovenských, maďarských a rumunských provincií, aby sbíral lidovou hudbu. První světová válka ukončila jeho výpravy, a tak svou energii obrátil k tvorbě nových děl, která odrážejí vliv jeho folklorních objevů. Bartók napsal několik úprav rumunských lidových tanců. Orchestrální verzi zařazenou na dnešním programu s oblibou hrávají mládežnické orchestry a amatérské skupiny. Přestože jsou rumunské lidové tance technicky jednoduché, překypují vzrušením a vášní a jsou pro svého autora charakteristické stejně jako modernistická díla, která psal přibližně ve stejné době.
Mario Lanza, americký tenorista s italskými kořeny, se narodil v roce 1921 ve Filadelfii. Zemřel předčasně v roce 1959, ale přesto si jako zpěvák populární i klasické hudby vydobyl velikou slávu a uznání. Na počátku své kariéry vystupoval v operách na divadelním jevišti, ale až Hollywood z něj udělal hvězdu. Píseň Be My Love s textem Sammyho Cahna a hudbou Nicholase Brodszkého zpíval v roce 1950 ve filmovém muzikálu The Toast of New Orleans. Píseň byla nominována na Oscara a Lanzovy nahrávky u RCA Records se prodalo přes dva miliony desek. Be My Love se stala ústřední melodií rozhlasového pořadu The Mario Lanza Show.
Americký skladatel a dirigent Alan Silvestri (*1950) napsal hudbu k Zemeckisově filmu Kontakt z roku 1997, sci-fi příběhu podle románu amerického vědce a televizní celebrity Carla Sagana. Hudba byla nominována na několik cen a vyhrála ASCAP Film and Television Music Award a dnes uslyšíme suitu, která z ní vznikla. Hudba odráží tajemnost Saganova příběhu, který se točí kolem vztahu mezi otcem a dcerou. Silvestri kromě standardního symfonického orchestru použil různé elektronické nástroje. „Elektronika byla použita jako další část orchestru k vytvoření určitých neobvyklých zvuků, textur a nálad, ale nikdy nebyla hlavním výrazovým prostředkem žádné scény. U filmu, jako je tento, je pro dosažení patřičného emocionálního výrazu hudby tradiční orchestr nenahraditelný,“ prozradil skladatel. Keith Lockhart požádal Silvestriho o vytvoření koncertní suity Contact speciálně pro tento koncert České filharmonie, kde zazní ve světové premiéře spolu s novým dílem skladatele Kevina Putze, které bylo také inspirováno Zemeckisovým filmem.
Kevin Puts (*1972), rovněž z USA, napsal svůj trojkoncert Contact pro smyčcové trio Time for Three (TF3), které ho premiérovalo v roce 2022 s Florida Orchestra a dirigentem Danielem Blackem. „Snažili jsme se vyprávět příběh a myšlenka kontaktu se stala součástí tohoto díla,“ říká skladatel. „Mohlo by být o pokusu o navázání kontaktu s mimozemskými civilizacemi, které jsou miliony světelných let daleko od Země, nebo by to mohlo být o překonání kulturních rozdílů, případně o mezilidských kontaktech, které byly pandemií tak narušeny. Nemyslím si, že lidé, kteří poslouchají hudbu, potřebují nutně příběh, ale nechtěli jsme tomu říkat prostě Triple Concerto (Trojkoncert), což byl můj původní název.“