1 / 6
„Semjon Byčkov a Česká filharmonie, která patří mezi orchestry světové třídy, dávají Čajkovskému hloubku, prostor i bohatství zvuku a atmosféry a zároveň dokážou zachytit veškeré vzrušení jeho hudby v těch nejdramatičtějších okamžicích.“
O projektu
Projekt Čajkovskij, první zásadní spolupráce České filharmonie se Semjonem Byčkovem, který je nyní jejím šéfdirigentem a hudebním ředitelem, se v roce 2019 dočká slavnostního vyvrcholení. Během minulých sezón, od roku 2015, kdy byl projekt zahájen, se orchestr s dirigentem společně nořili do hudby Čajkovského. Prvním dvěma nahrávkám, které vydala společnost Decca v letech 2016 a 2017, se dostalo od kritiků nadšené odezvy a v roce 2019 absolvuje Česká filharmonie s hudbou Čajkovského rezidence jak ve své domovské Praze, tak v Tokiu, Vídni a Paříži. V srpnu tohoto roku vydá Decca Classics kompletní CD box nahrávek z Projektu Čajkovskij – všechny skladatelovy symfonie, tři klavírní koncerty s Kirillem Gersteinem, předehru-fantazii Romeo a Julie, Serenádu pro smyčce a symfonickou báseň Francesca da Rimini. Tento komplet je prvním cyklem Čajkovského skladeb, který Decca vydá po téměř čtyřiceti letech, a prvním vydaným ve vysokém rozlišení 94kHz/24 bitů.
„Projekt Čajkovskij vznikl, když jsem byl osloven, zda bych neměl zájem natočit s Českou filharmonií cyklus Čajkovského symfonií. Trvalo mi asi třicet vteřin, než jsem si uvědomil, že to je naprosto úžasný nápad. Pomyslel jsem si, že charakter České filharmonie a fakt, že její domovská země má své západní tradice a patří na Západ stejně jako na Východ, by mohly dát vzniknout velmi zajímavému pojetí Čajkovského hudby. Nebylo by to ani čistě ruské, ani čistě západní chápání Čajkovského, ale kombinace obou. A právě tím je, myslím, tento projekt tak mimořádně zajímavý – tak jako každá velká hudba je i ta Čajkovského v konečném důsledku univerzální.“
— Semjon Byčkov
Česká filharmonie, kterou časopis Gramophone označil za jeden z předních světových orchestrů a která odehrála svůj první koncert v roce 1896 pod taktovkou Antonína Dvořáka, má pevné a úctyhodné tradice, které odrážejí její sepětí jak s kulturou střední Evropy, tak s bouřlivými dějinami její domovské země. V sezóně 2018-2019 přivítala Česká filharmonie ve svém čele Semjona Byčkova, který se tak stal čtvrtým nečeským šéfdirigentem a hudebním ředitelem orchestru v jeho stodvaadvacetileté historii. „Už po velice krátké době od chvíle, kdy se Semjon Byčkov stal naším šéfdirigentem a hudebním ředitelem, jsme poznali, že to bylo mimořádně šťastné spojení. Jak jsme slyšeli na turné po Spojených státech, v Německu a ve Vídni, ono vzájemné naladění mezi dirigentem a orchestrem funguje skvěle, ať už v Čajkovském nebo v Dvořákovi. Hudebníci, mí kolegové i já věříme, že je stejně tak dobře slyšet i na novém kompletu nahrávek Čajkovského, a jsme velmi šťastní, že na začátku našeho vzájemného vztahu stojí takováto krásný a mnohostranný hudební zážitek.“
Decca Classics: Projekt Čajkovskij – komplet nahrávek
Datum vydání: 30. srpna 2019
- Disk 1: Symfonie č. 1 a 2
- Disk 2: Symfonie č. 3, Předehra-fantazie Romeo a Julie
- Disk 3: Symfonie č. 4, Francesca da Rimini
- Disk 4: Symfonie Manfred
- Disk 5: Symfonie č. 5, Serenáda pro smyčce
- Disk 6: Symfonie č. 6, klavírní koncert č. 1 s Kirillem Gersteinem
- Disk 7: Klavírní koncerty č. 2 a 3 s Kirillem Gersteinem
Speciálním rysem Projektu Čajkovskij je využití vyčerpávající výzkumné metodologie, s jejíž pomocí si orchestr a dirigent postupně budovali celistvé chápání jednotlivých skladeb. Ačkoli Česká filharmonie byla svým vztahem k dílu Čajkovského již dříve známá, tento nový projekt vyžadoval pečlivé nastudování některých dříve neznámých děl – například symfonie Manfred. Stejně důležité pro projekt a stejně detailní bylo i znovuobjevování skladeb, které již světové orchestry natočily bezpočtukrát, kde bylo třeba rozsáhlým výzkumem a studiem partitur nalézt motivaci a naléhavou potřebu je natočit znovu.
První nahrávkou v rámci projektu byla v roce 2016 Patetická symfonie spolu s předehrou-fantazií Romeo a Julie a v roce 2017 následovala Symfonie Manfred. První nahrávka byla časopisem Gramophone vyhlášena „Tipem redakce“. Recenze tohoto časopisu chválila „mocně působivou, pustošivou“ Patetickou a o Romeovi a Julii autor prohlásil, že „působí důvěrně a vroucné, prosté a neafektované podání České filharmonie tento rys jen podtrhuje“. Symfonii Manfred vyhlásil týdeník Sunday Times albem týdne i jednou ze sta nejlepších nahrávek roku a napsal o ní, že „po této vynikající nahrávce bude dalších pětice kanonických symfonií očekávána s velkou netrpělivostí“.
Před nahráváním provedl Byčkov s orchestrem každou ze skladeb nejprve živě na koncertech, poté ji na nějakou dobu odložili a teprve s určitým časovým odstupem ji znovustvořili v nahrávacím studiu. Při práci ve studiu měl každý člen orchestru možnost poslechnout si mezi nahrávacími frekvencemi dosavadní výsledek a hráči byli aktivně vyzýváni, aby se vyjádřili k tomu, zda by nebylo vhodné nahrávání opakovat. Takovýto způsob práce podtrhuje osobní vztah každého hráče k nahrávce a jeho odpovědnost za ni – a také význam jednotlivce pro celek.
Projekt Čajkovskij, který pomohl České filharmonii přejít k novému vedení, představuje silný a šťastný začátek jejího tvůrčího partnerství s jejím novým hudebním ředitelem a šéfdirigentem. Tento počin, pro nějž byl charakteristický naprostý ponor do skladatelova světa jak v koncertní síni, tak v nahrávacím studiu, je příznačný pro detailní a hloubkový způsob práce Semjona Byčkova – a je to první z několika takovýchto objevitelských cest, na něž se Česká filharmonie vydá. V nejbližší budoucnosti se bude se svým šéfdirigentem podrobně zabývat dílem Gustava Mahlera, a bude tak pokračovat v propojování tradic Východu a Západu.
Videoupoutávka
Koncerty na podporu projektu
Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha
Petr Iljič Čajkovskij
Klavírní koncert č. 1 b moll, op. 23
Symfonie h moll Manfred, op. 58
Semjon Byčkov
dirigent
Kirill Gerstein
klavír
Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha
Petr Iljič Čajkovskij
Serenáda pro smyčce, op. 48
Variace na rokokové téma, op. 33
Symfonie č. 5 e moll, op. 64
Semjon Byčkov
dirigent
Gautier Capuçon
violoncello
Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha
Petr Iljič Čajkovskij
Koncert pro housle D dur, op. 35
Symfonie č. 6 h moll, op. 74, „Patetická“
Semjon Byčkov
dirigent
Renaud Capuçon
housle
Bedřich Smetana
„Vltava“ z cyklu Má vlast
Petr Iljič Čajkovskij
Koncert pro housle D dur, op. 35
Symfonie č. 6 h moll, op. 74, „Patetická“
Semjon Byčkov
dirigent
Daišin Kašimoto
housle
Bedřich Smetana
„Vyšehrad“ z cyklu Má vlast
Petr Iljič Čajkovskij
Koncert pro housle D dur, op. 35
Antonín Dvořák
Symfonie č. 9 e moll, op. 95, „Novosvětská“
Semjon Byčkov
dirigent
Daišin Kašimoto
housle
Petr Iljič Čajkovskij
Koncert pro housle D dur, op. 35
Symfonie h moll Manfred, op. 58
Semjon Byčkov
dirigent
Daišin Kašimoto
housle
Petr Iljič Čajkovskij
Klavírní koncert č. 1 b moll, op. 23
Symfonie h moll Manfred, op. 58
Semjon Byčkov
dirigent
Kirill Gerstein
klavír
Petr Iljič Čajkovskij
Koncert pro housle D dur, op. 35
Symfonie č. 6 h moll, op. 74, „Patetická“
Semjon Byčkov
dirigent
Renaud Capuçon
housle
Petr Iljič Čajkovskij
Serenáda pro smyčce, op. 48
Variace na rokokové téma, op. 33
Symfonie č. 5 e moll, op. 64
Semjon Byčkov
dirigent
Gautier Capuçon
violoncello
Petr Iljič Čajkovskij
Klavírní koncert č. 1 b moll, op. 23
Symfonie h moll Manfred, op. 58
Semjon Byčkov
dirigent
Kirill Gerstein
klavír
Petr Iljič Čajkovskij
Serenáda pro smyčce, op. 48
Variace na rokokové téma, op. 33
Symfonie č. 5 e moll, op. 64
Semjon Byčkov
dirigent
Gautier Capuçon
violoncello
Petr Iljič Čajkovskij
Koncert pro housle D dur, op. 35
Symfonie č. 6 h moll, op. 74, „Patetická“
Semjon Byčkov
dirigent
Renaud Capuçon
housle