Zazní Dvořák a Janáček
Účinkují Semjon Byčkov (šéfdirigent a hudební řditel) a Daniil Trifonov (klavír)
1 / 6
Do umělecké rezidence pozvala Česká filharmonie v této sezoně světovou klavírní hvězdu Daniila Trifonova, který se v uplynulých letech představil po boku prvního českého orchestru dvakrát: v září 2020 zahájil se Semjonem Byčkovem filharmonickou sezonu Šostakovičovým Koncertem pro klavír, trubku a smyčcový orchestr č. 1 c moll, a v dubnu 2023 nastudoval s Jakubem Hrůšou Skrjabinův Klavírní koncert fis moll.
Užší vztah a intenzivnější spolupráce s vybranými umělci v rámci sezonní rezidentury, jejíž tradice byla založena ve 126. sezoně, je pro Českou filharmonii obohacujícím prvkem. Rezidenční umělci vystupují během sezony opakovaně – Daniil Trifonov se představí v Rudolfinu v rámci zahajovacích koncertů, se stejným programem pak v přímé návaznosti v Bratislavě a v prosinci 2024 zavítá s Českou filharmonií do newyorské Carnegie Hall a torontské Koerner Hall. Vždy s Klavírním koncertem g moll Antonína Dvořáka, jehož volba souvisí s připomínkou Roku české hudby 2024.
Do kontrapunktu k velkému koncertnímu vystoupení s orchestrem postaví Trifonov svůj niterný klavírní recitál 29. září v Rudolfinu.
Zazní Dvořák a Janáček
Účinkují Semjon Byčkov (šéfdirigent a hudební řditel) a Daniil Trifonov (klavír)
Zazní Dvořák
Účinkují Daniil Trifonov (klavír) a Semjon Byčkov (dirigent)
Držitele ocenění „Umělec roku 2019“ magazínu Musical America Daniila Trifonova zná celý svět jako sólistu, komorního hráče i skladatele. Kombinací dokonalé techniky s výjimečnou citlivostí a hloubkou interpretace je schopen očarovat posluchače i odbornou kritiku. „Má všechno a ještě víc… něhu a také démonický prvek. Nikdy jsem nic takového neslyšela,“ žasla pianistka Martha Argerich. Jeho lisztovská nahrávka Transcendental u vydavatelství Deutsche Grammophon, pro něž exkluzivně nahrává, získala cenu Grammy za nejlepší sólové album roku 2018. V roce 2021 Trifonov obdržel od francouzské vlády titul Rytíře Řádu umění a literatury. Jak poznamenal deník The Times of London, Trifonov je „bezesporu nejúžasnějším klavíristou naší doby“.
Rodák z Nižního Novgorodu se začal učit hře na klavír v pěti letech. Studoval u Tatiany Zelikmanové na Ruské hudební akademii Gněsinových v Moskvě a poté u Sergeje Babajana v Clevelandském hudebním institutu. Do mezinárodního povědomí se dostal v průběhu sezony 2010/2011, kdy se umístil na předních příčkách ve třech prestižních soutěžích: získal třetí cenu na Chopinově soutěži ve Varšavě, první cenu na Rubinsteinově soutěži v Tel Avivu a první cenu (spolu s tzv. Grand Prix) na Čajkovského soutěži v Moskvě. V roce 2013 mu přední italští hudební kritici udělili prestižní Cenu Franca Abbiatiho pro nejlepšího instrumentálního sólistu.
Daniil Trifonov v průběhu své kariéry vydal řadu vynikajících nahrávek u různých labelů s recitálovým i koncertním repertoárem. Jako jeden z umělců vydavatelství Deutsche Grammophon naposledy prezentoval v říjnu 2021 nahrávku s názvem Bach: The Art of Life, jejíž obsah inspiroval i program jeho turné po USA a Evropě. Na podzim 2024 však chystá vydání dvojalba s názvem My American Story s hudbou George Gershwina a Masona Batese.
V sezoně 2024/25 zastává post rezidenčního umělce u Chicagského symfonického orchestru a u České filharmonie, se kterou vystoupí kromě pražského Rudolfina také v New Yorku a Torontu. Dvořákův klavírní koncert, jenž bude předmětem zmíněných koncertů, přednese také s Bamberskými symfoniky a Jakubem Hrůšou. Jeho koncertní sezona však bude repertoárově pestrá, od Mozarta (Orchestr lipského Gewandhausu) až po Prokofjeva (Sanfranciský symfonický orchestr) a Ravela (Symfonický orchestr Severoněmeckého rozhlasu Hamburk). Nebude chybět ani evropské turné s Montrealským symfonickým orchestrem (Schumannův a Beethovenův koncert) a americké recitálové turné s houslistou Leonidem Kavakosem.
Trifonov studoval také skladbu, komponuje klavírní koncerty i kompozice pro sólový klavír nebo komorní soubory a sám je premiéruje. V rámci rezidence u Newyorské filharmonie v sezoně 2019/2020 byl kurátorem koncertní řady „Perspectives“ v Carnegie Hall, o sezonu dříve byl rezidenčním umělcem Berlínských filharmoniků.