1 / 6
V Rudolfinu naplno propuklo třetí tisíciletí. Česká filharmonie výrazně expandovala do světa moderních technologií, výsledkem čehož je projekt Czech Phil Media. Ten zastřešuje především provoz nového audiovizuálního studia ve Dvořákově síni Rudolfina a cestu zaznamenaných materiálů na displeje televizí, počítačů, tabletů či telefonů hudbymilovného publika.
Značka zastřešuje nahrávací, distribuční i související komunikační činnost České filharmonie. V aktuální fázi projektu jde především o provoz nového audiovizuálního nahrávacího studia ve Dvořákově síni Rudolfina, výrobu obrazově-zvukových záznamů a jejich distribuci k publiku v České republice i v zahraničí. Nahrávány a v některých případech i živě vysílány jsou ty koncerty České filharmonie, které svou dramaturgií oslovují příznivce prvního českého orchestru po celém světě, přičemž hlavní úlohu mezi účinkujícími umělci mají šéfdirigent Semjon Byčkov a oba hlavní hostující dirigenti, Jakub Hrůša a Tomáš Netopil. Kromě toho vznikají záznamy edukačních programů pro všechny věkové kategorie, stejně jako rozmanité doprovodné materiály – rozhovory s umělci, videa ze zákulisí či šoty ze zahraničních turné. Cílem projektu je zprostředkovat hudbu a život prvního českého orchestru i posluchačům, kteří nejsou fyzicky přítomni ve Dvořákově síni Rudolfina, a to v té nejvyšší možné kvalitě, která po všech stránkách odpovídá nárokům moderní doby.
V útrobách Dvořákovy síně se nachází první televizní studio v České republice, které je schopno vysílat ve 4K rozlišení v barevném režimu HDR. Realizační týmy vedou přední zahraniční i čeští odborníci na poli nahrávání klasické hudby. Vybavení té nejvyšší kvality dodala firma Sony.
- Studio je vybavené sedmi broadcastovými 4K kamerami SONY HDC-P43 a dvěma kamerami SONY HDC-4300; kamerový systém je plně flexibilní – až pět kamer může být „man operated“. U vybraných koncertů se používá technocrane a jiné pohybové prvky.
- Obrazová režie užívá výrobky SONY včetně dvou čtyřkanálových nahrávacích serverů. Zvuková režie je vybavena záznamovým softwarem Sequoia a ProTools a mixážními pulty Solid State Logic, Duality 72 Channel. Používají se mikrofony Neumann, Schoeps a DPA.
Podívejte se na výsledek
A jak se koncert dostane na obrazovky?
Koncerty je zapotřebí nejen natočit a záznamy pečlivě postprodukčně upravit, ale také je zájemcům doručit, a to na ty platformy, které nejraději používají. V České republice je v této snaze letitým partnerem orchestru Česká televize, která hudbu prvního národního orchestru pravidelně zařazuje do svého vysílání.
Pro oblast zahraničí se Česká filharmonie spojila s celosvětovým lídrem v oblasti distribuce obrazově zvukových nahrávek klasické hudby: německou společností EuroArts. Ta českofilharmonický obsah distribuuje na televizní obrazovky a internetové platformy po celém světě, vybrané koncerty jsou navíc přenášeny živě.
Společnost EuroArts Music International byla založena v roce 1979 Berndem Hellthalerem. Je jedním z předních světových nezávislých producentů a vlastníků práv k audiovizuálním programům klasické hudby. Současný katalog televizního vysílání obsahuje více než 2500 hodin hudebního materiálu, který zahrnuje všechny pozoruhodné umělce klasické i soudobé hudby. Vydavatelství EuroArts distribuuje svůj katalog s více než 700 tituly po celém světě. Renomovaný a inovativní produkční tým a probíhající akviziční činnost budou v budoucnu katalogy dále rozšiřovat.
„Jsme nadšeni, že můžeme oznámit spolupráci s prestižní Českou filharmonií a přidat její nesmírně kvalitní představení do našeho rozsáhlého katalogu. Nádherně natočené koncerty budou ohromným obohacením jak pro naše zákazníky, tak pro celosvětové publikum.“
— Bernd Hellthaler, výkonný ředitel EuroArts Music International